سخن هفته

سخن هفته :

 

من سفر را دوست میدارم در سفر هر کس به مقصد می رسد مقصد من سفر است.

یاد ایام بخیر...

با سلام و عرض تبریک میلاد منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان (عج)

یاد ایامی بخیر که همه با هم بودیم هر هفته جمع میشدیم می رفتیم پیر خوشدر و رل می کوبیدیم و شاد بودیم و ......

بچه ها چرا اینجوری شد ...........؟

چرا اینقد فاصله چرا دیگه کسی به وبلاگ سر نمیزنه ؟

چرا اصلا دیگه همه رفتن ؟

ما بهترین گروه بودیم بیاید که دوباره دور هم باشیم ................

من هستم دوستدارم همه باشن ؟

از تمام نظرات برای دور هم بودنم استقبال می کنم یادتون گفتیم که نباید تحت هیچ شرایطی از هم جدا شیم اینو بعضی ها میخاستن من منتظرم که ببینم بچه ها کجان ؟

یک دوست و یک دعا خیر برای او و خانواده اش

سلام 

میدونم خیلی وقته ننوشتم اما این سری یه خواهش دارم از تمام هم طناب ها و همنوردان و همه جامعه ورزشی که این مطلب رو می خونم دارم اونم اینه که یکی از دوستان که سنگنورد بسیار عالیه بود . الان چند روزی است که داداش ابراهیم خان احمدی تو سی سی یو هست برای بدست اوردن سلامتیش همه با هم دست به دعا شویم . خواهشا  

تشکر ویژه از تمامی مسئولان استانی و شهرستانی در امر ورزش شهرستان دامغان

با سلام

با سلام به تمامی ورزشکاران و سنگنوردان و هم طناب ها با دورود و به تمام کسانی که پاک زیستند و پاک می زیند .

با همت و تلاش مسئولان عزیز استان و شهرستان بعد از یک سال که سالن سنگنوردی دامغان داشت جایگاه خودش که همانا برتری بی مانند در تمام رده های سنی در استان بود به تعطیلی کشانده شد این همت و تلاش مسئولان شهرستان را ارج می نهیم و از ایزد منان برای تک تک این مسئولان علو درجات را خواهنیم .

همه از خدایم و به سوی خدا باز می گردیم .

((ضمنا کسانی که در این مدت با دلیل و بی دلیل در عرصه سنگنوردی زحمت کشیدن اشتباه کردند و شکر خوردند . چرا مگه ما گفتیم بیاین این کارا رو بکنید خودتان خواستید و ضمنا تمام مسئولیت سالن در این مدت با آقای معادی بوده من به معادی گفته بودم اگر هر اتفاقی بیافته مسئولیتش با توست او گذاشته شما کار کنید .)) نقل قولی از مسئولان .......

و از این جملات اینقد شنیده ایم که نگید و نپرس .....

مثلا: ((شکری زاده که مسابقات را برگزار کرده در جذب اسپانسر موفق بوده و توانسته سود خوبی بکند )) نقل قولی دیگر از همان مسئول

خوب یکی نیست به این آقای مسئول بگوید ..................................

یا جای دیگر ایشان فرمایش فرموده اند که ((آقای شکری زاده در قبال حکمی که ما برای ایشان زده ایم همه جا شناخته شده اند و هر کاری که دوستدارند می کنند ..........))

من که حکمی ندیده ام.....

یا گفته اند ((هر کس که بخواهد برود کوه ما میتوانیم اگر بخواهیم جلویش را بگیریم تمام کسانی که میخواهند بروند کوه باید مجوز ما رو داشته باشند )) بازم کسی نیست بهشان بگوید که ما اصلا دوست داریم خانوادگی بریم ......................

اینها همه باعث شده که سنگنوردی و کوهنوردی شهرستان دامغان از ۸ سال پیش سیر نزولی خود را در سراشیب تند سقوط در دره ادامه دهد و هرکس که بخواهد با شیب تند این دره مبارزه کند بی شک جان و مال و وقت و از همه مهمتر آبرو و شرف خود را در این راه به بادی خواهد داد .

 

بازگشایی مسیرهای از دیواره ای جدید با 5 فرود مکرر

با سلام

ابراهیم خان احمدی پس از کلی جستجو توانست در منطقه ای نزدیک به کلبی دیواره ای پیدا کند که این دیواره حداقل ۱۰۰ متر ارتفاع دارد . در تاریخ ۸ اردیبهشت ابراهیم و تیم و سنگنوردی توانستند چندین کارگاه با سیم بکسل و میخ های فولادی ایجاد نمایند تا در اسرع وقت با همت و تلاش دیگر سنگنوردان بزرگترین دیواره طبیعی استان سمنان با چندین مسیر با درجه صعودهای مختلف بازگشایی گردد .

ضمن آرزوی موفقیت برای ابراهیم خان احمدی و گروه سنگنوردان آزاد دامغانی بی صبرانه منتظر بازگشایی این مسیرها بر روی این دیواره هستیم و برای رسیدن به این هدف بزرگ از هر کمکی دریغ نمی نماییم.

ضمنا تا چند روز آینده عکس های از دیواره به همراه کروکی منطقه  و مسیرها بر روی همین وبلاگ قرار خواهد گرفت .

مراسم تودیع و معارفه ریاست اداره ورزش و جوانان شهرستان دامغان در فرمانداری دامغان

این مراسم یکشنبه  در مکان فرمانداری شهرستان دامغان با دعوت از مسئولین هیئت های ورزشی شهرستان دامغان تنی چند از مسئولان شهری و استانی برگزار گردید .

من در این مراسم نبودم و نمی دانم چه اتقاقی در این مراسم افتاده اما طبق رسم برگزاری این مراسم میبایست از زحمات بی دریغ مدیر قبلی یعنی آقای محمد حسینی پور تقدیر و تشکر شده باشد و در وصف مدیر جدید تحسین و تمجید و ....

بهر حال ما نیز به سهم خود از جناب آقای محمد حسینی پور تقدیر و تشکر می کنیم و برای ریاست جدید  اداره ورزش و جوانان  شهرستان دامغان  جناب آقای محمدی آرزوی موفقیت روز افزون را داریم .

لازم بذکر است ایشان در روز یکشنبه نیز بر سر تمرین تیم سنگنوردی حضور بهم رسانیده و این خود نویدی روشن برای آینده درخشان آقای محمدی می باشد . امید است که این حضور در تمرینات ایشان مستمر بوده و سنگنوردی دامغان جایگاه و منزلت خود را بازیابد. این حضور درسی است برای بعضی از افراد که سال به سال به سالن سنگنوردی نمی آیند مثلا ...........

پرولاپس دريچه ميترال در کوهنوردان:

پرولاپس دريچه ميترال در کوهنوردان:

تالیف: دکتر حمید مساعدیان

عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی

انجمن پزشکی کوهستان ایران: هفته گذشته یکی از کوهنوردان گرامی سوالی را مطرح نمودند که شاید در بین بعضی همنوردان عزیز کشورمان کم شیوع نباشد(بطور معمول بین 5 تا 10 درصد مردم به این مشکل مبتلایند). بدلیل اهمیت آن تصمیم گرفتیم آنرا در مطالب علمی سایت درج کنیم تا شاید اگر برخی دیگر به آن مبتلایند از آن اطلاع یابند، خصوصا بدلیل بروز مشکل قلبی در برخی کوهنوردان در سالهای گذشته که در مواقعی باعث از دست دادن و فوت این عزیزان در برنامه های کوهنوردی بودیم رسالت ما اقتضا می کرد آنرا در سایت اطلاع رسانی انجمن پزشکی کوهستان ایران درج کنیم. و حال سوال این همنورد عزیز:

من سالهاست که اسکی میکنم و تا الان مشکلی نداشتم. ولی هنگام بالا رفتن از پله ها، دویدن و همینطور کوهپیمایی به شدت به نفس نفس میفتادم تا اینکه به اصرار یکی از دوستانم به پزشک مراجعه کردم و بعد از گرفتن نوار قلب و اکو متوجه شدم که افتادگی دریچه ی میترال دارم. پزشکی که به ایشون مراجعه کرده بودم گفتن میزانش در حد متوسطه. دو قرص مونته لوکاست 10 و پروپرانولول 10 تجویز کردن و گفتن قبل از فعالیتهای سنگین بخورم. به نظر شما درسته که هر بار قبل از رفتن به کوه این قرص رو مصرف کنم؟ و حداکثر چند قرص در روز میتونم مصرف کنم؟ امکان داره کوهپیمایی در دراز مدت به قلبم صدمه بزنه؟

و جواب آین سوال:

پرولاپس دريچه ميترال در کوهنوردان:

تعریف

 

  پرولاپس ( افتادگي ) دریچه میترال یک مشکل قلبی است که دریچه ای که اتاقکهای بالایی و پایینی سمت چپ قلب ( دهليز و بطن ) را از هم جدا می کند نمی تواند درست باز و بسته شود.

 

علل، شیوع، و عوامل مستعد كننده

 

  دریچه میترال قلب کمک می کند خون در سمت چپ قلب در یک جهت حرکت کند.دریچه زمانی که قلب منقبض می شود بسته می شود تا خون را از حرکت به عقب باز دارد.

  اگر دریچه صحیح باز و بسته نشود پرولاپس دریچه میترال نامیده می شود. بیماری توسط عوامل زیادی بوجود می آید. در بیشتر موارد،بی خطر است و بیماران معمولاً نمی دانند که این مشکل را دارند.در تعداد کمی از بیماران ممکن است سبب برگشت خون به عقب شود(نارسایی شدید میترال).این امر نیاز به درمان جراحی دارد.

  به نظر می رسد برخی انواع پرولاپس دریچه میترال درون خانواده ها تکرار می شوند(وراثتی). پرولاپس دریچه میترال با سندرم مارفان(یک بیماری که از زمان تولد وجود دارد) و بیماری گریوز مرتبط دانسته شده است.

  برخي از بیماران مبتلا به  پرولاپس دریچه میترال زنان لاغری هستند که ممکن است بدشکلی های خفیف در دیواره قفسه سینه، اسکولیوز، یا سایر بیماریها داشته باشند.

  همچنین برخی افراد با پرولاپس دریچه میترال ممکن است سوراخی در قلبشان بنام نقص دیواره بین دهلیزی داشته باشند.

 

علائم

 

·               تپش قلب هنگام ورزش و کوهنوردی

·               درد قفسه سینه( در صوذتی که مطمئن باشیم بوسیله بیماری عروق قلب یا حمله قلبی ایجاد نشده باشد)

·               تنفش مشکل بعد از فعالیت ورزشی یا فعالیت های ساده

·               خستگی خصوصا در هنگام ورزش

·               سرفه

·               تنگی نفس حین درازکش(ارتوپنه)

 

  نکته:ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد یا علائم به آرامی رخ دهد.

 

نشانه ها و آزمایشات

 پزشک ممکن است یک معاینه بالینی انجام دهد و گوشی پزشکی را برای گوش دادن قلب و ریه های شما بکار برد.پزشک ممکن است یک تریل(لرزش) را روی قلب احساس کند و یک صداي اضافي  قلبی("صدای میان سیستولی")را بشنود.اين صدا وقتی ایستاده باشید بلندتر می شود.

  فشار خون معمولاً طبیعی است.

  تستهای زیر ممکن است برای تشخیص پرولاپس دریچه میترال یا یک دریچه میترال نارسا بکار روند:

 

·               اکوکاردیوگرافي

·               روش داپلر با جریان رنگی

·               کاتتر گذاری قلب

·               عکس اشعه  Xقفسه سینه

·       نوار قلب(ممکن است آریتمی ها مثل فیبریلاسیون دهلیزی را نشان دهد)

·               ام.آر.آی. قفسه سینه

·               سی.تی اسکن  قفسه سینه

 

درمان

 

  بیشتر مواقع،هیج علامتی وجود ندارد یا ناجیز است، و درمان نیاز نیست.

  اگر پرولاپس دریچه میترال شدید دارید،ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشید. اگر علائم شما بدتر شوند یا دارای نارسایی شدید دریچه میترال باشید، ممکن است جراحی جهت ترمیم یا تعویض دریچه نیاز باشد.

  آنتی بیوتیکها در صورت وجودعفونت باکتریایی یااحتمال آن تجویز می شوند.اگر پرولاپس دریچه میترال همراه با نارسايي دریچه داشته باشید،آنتی بیوتیکها معمولا ًقبل از اعمال دندانپزشکی و هر عمل جراحي ديگري داده می شوند.

  سایر داروهايی که ممکن است تجویز شوند عبارتند از:

 

·               داروهای ضد آریتمی : به کنترل ضربانات قلبی نامنظم کمک می کنند.

·               گشاد کننده های عروقی: رگهای خونی را متسع می کنند و به تسهیل عملکرد قلب کمک می نمایند.

·               دیگوکسین : برای تقویت ضربان قلب بکار می رود.

·               دیورتیکها(داروهای ادرار آور): به دفع مایع اضافی از ریه ها کمک می کنند.

·               پروپرانولول : برای تپش قلب یا درد سینه داده می شود.

·      ضد انعقادها(رقیق کننده های خون) :در بیمارانی که همزمان فیبریلاسیون دهلیزی دارند، به پیشگیری از ایجاد لخته های خونی کمک می کند.

 

پیش آگهی

 

  میزان کارآیی یک فرد بستگی به علت پرولاپس دریچه میترال دارد. بیشتر مواقع وضعیت بی خطر است و ایجاد علائم نمی کند(پس خیلی نگران نباشید). علائمی که ایجاد می شود با دارو و جراحی قابل کنترل و درمان است. (با وجود این، در صورت شدید بودن پرولاپسريا، برخی ضربانات نامنظم قلبی همراه پرولاپس دریچه میترال می توانند کشنده باشند).

 

عوارض 

 

·               اندوکاردیت – عفونت دریچه

·               نشت شدید دریچه میترال(نارسایی)

·               سکته مغزی

·               لخته به سایر قسمتها

·               ضربانات نامنظم قلبی(آریتمی)،مثل فیبریلاسیون دهلیزی

 

تماس با پزشك

 

  اگر علائم پرولاپس دریچه میترال دارید با پزشك خود تماس بگیرید.

 

پیشگیری

 

  بطور معمول نمی توانید از پرولاپس دریچه میترال پیشگیری کنید. اگر سابقه بیماری قلبی یا مشکلات دریچه ای قلب دارید، با پزشكان خود از جمله دندانپزشکتان در میان بگذارید.

مصرف بعضی داروها پیش  از فعالیتهای ورزشی و کوهنوردی می تواند علائم شما را کاهش دهد و بدون اینکه خیلی نگران باشید به برنامه های کوهنوردی خود بپردازید. ولی اگر علائم شدیدی دارید با پزشک خود حتما مشورت کنید. 

  آنتی بیوتیکها معمولاً برای پیشگیری از عفونت بکار می روند.این امر درمان پیشگیرانه نامیده می شود.اگر پرولاپس دریچه میترال همراه با نارسایی دارید، قبل از اعمال دندانپزشکی یا سایر جراحی ها، برای پیشگیری از ورود باکتریها به داخل خون و ایجاد عفونتهای خطرناک،آنتی بیوتیک دریافت خواهید کرد.برخی دست اندر کاران بهداشتی آنتی بیوتیک را در صورتیکه دارای پرولاپس دریچه میترال متوسط تا شدید همراه صداي اضافي قابل شنیدن با گوشی پزشکی هستید، توصیه می کنند.

پایان

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

مواد غذایی که به ساخت عضله کمک می کنند

مواد غذایی که به ساخت عضله کمک می کنند

انجمن پزشکی کوهستان ایران: بزرگ ترین چالش اکثر افرادی که خواهان عضله سازی هستند برنامه غذایی شان می باشد. برخی می خواهند عضلات بزرگ تری داشته باشند و بدنبال افزایش های کلی هستند در حالیکه برخی بیشتر با پرورش عضلات باریک تر و قوی تر سازگاری دارند. به هر حال بدون توجه به اهداف بدن سازی تان، شما نیازمند دسترسی به برخی غذاهای پایه ای عضله ساز هستید.  موارد زیر را می توان به عنوان متداول ترین و بهترین توصیه های غذایی بدن سازی در نظر گرفت که بهبودی سریع تر از تمرینات را تضمین و به در بدست آوردن بدنی عضلانی به شما کمک می کند.

غذاهای پروتئینی روزانه: تخم مرغ

·         تخم مرغ کامل ابتدایی ترین و توصیه شده ترین گزینه برای مصرف روزانه پروتئین است.

·         پروتئین تخم مرغ یکی از خالص ترین شکل های پروتئین حیوانی را داراست که حاوی تقریبا تمام اسیدهای ضروری است.

·         زرده  را دور نریزید، چون با بیشترین میزان تراکم ویتامین ها و مواد معدنی تقویت شده است هر چند مقداری کلسترول دارد.

·         زرده برای تحریک تولید بیشتر هورمئن تستوسترون حیاتی است.

·         سفیده تخم مرغ منبع غنی پروتئین های با ارزش بیولوژیکی بالاست. این بدین معنی است که تراکم اسیدهای آمینه آن به طور نزدیکی مشابه با ترکیب بندی اسید آمینه موجود در بدن انسان است.

غذاهای پروتئینی هفتگی : جوجه، گوشت و ماهی

·         سینه مرغ را یکی از بهترین منابع پروتئین حیوانی در میان بدن سازان جدی قلمداد می کنند. این قسمت از گوشت مرغ تقریبا فاقد کربوهیدرات ها و حداقل میزان چربی است.

·         روغن ماهی، چه به صورت مکمل مصرف شود  یا چه به صورت ماهی کامل، برای قوی و متناسب ماندن مفاصل حیاتی است. این روغن ها سطوح تستوسترون را تقویت می کنند.

·         اگر آماده اید که ماهی را به صورت هفتگی مصرف کنید، ماهی آزاد و پس از آن ماهی تن یکی از توصیه شده ترین غذاهای عضله ساز است.

·         گوشت قرمز ممکن است حاوی برخی چربی های ناسالم باشد اما وعده های اندک هفتگی آن به خاطر تراکم بسیار بالای پروتئین های آن همراه با کراتین، ویتامین ب 12 ، آهن، روی و کارنوزین سوای اسیدهای چرب امگا-3 توصیه می شود.

غذاهای بهبودی عضله: انواع توت ها

بهبودی عضله درک نشده ترین جنبه رشد عضله است. تا موقعی که نتوانید بر التهاب و تخریب فیبر عضلانی ناشی از تمرین غلبه کنید، نمی توانید فیبرهای عضلانی جدید پرورش دهید. اینجاست که توت ها به کمک شما می آیند.

·         توت های با رنگ تیره بهترین منبع آنتی اکسیدان هاست. توت ها برای پیشگیری از بسیاری از انواع بیماری ها لازم است و در طی دوره تمرین از دچار شدن به بیماری ها پیشگیری می کنند.

·         تمام انواع توت ها را می توان استفاده کرد، از جمله قره قاط، تمشک و ... . فقط اینکه آنها را تازه مصرف کنید.

غذاهای پروتئین لبنی توصیه شده

1- ماست. ماست به دو دلیل توصیه می شود. اول اینکه ماست به حداکثر رساندن تراکم باکتری های مفید در روده کمک می کند، که این امر باعث جذب بهتر مواد مغذی و هضم خوب می شود.این کار برای افزایش مداوم عضله حیاتی است. ماست کمم چرب تازه خانگی را انتخاب کنید. دوم اینکه، بر خلاف شیر، ماست باعث مشکلاتت معدی نمی شود و آن را می توان به طور روزانه به خاطر پروتئین شیر یعنی کازئین مصرف کرد.

2 – توفو. توفو در حقیقت شیر سویا منعقد شده است. توفو چربی کمتری نسبت به شیر حیوانی  و پروتئین های بیشتری در هر وعده دارد. اگر شما یک گیاهخوار پایبند هستید این بهترین غذا برای جایگزین کردن گوشت ها در برنامه غذایی تان است.

چربی ها ی پایه برای ماهیچه

1- بذر کتان (flax seeds). این بذر منبع عالی فیبر غذایی، پروتئین و اسیدهای چرب امگا – 3 است. سعی کنید برای تهیه نان مقداری بذر کتان آسیاب شده را با آرد مخلوط کنید.

2- روغن زیتون. این روغن ساده ترین جایگزین غذایی برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب داخلی ناشی از تمرینات سنگین است. روغن زیتون را می توانید به صورت روزانه با ریختن در سالادها و ساندویج ها مصرف کنید.

3- مخلوطی از آجیل ها. آجیل ها که جدای از فیبر غذایی و پروتئین ها، حاوی تراکم بالایی از مونو و پلی اسیدهای اشباع نشده هستند، بسته روزانه تغذیه ای مورد نیاز برای حفظ رشد عضلانی است. گردو، بادام زمینی، بادام درختی، پسته و حتی بادام هندی منبع عالی پتاسیم، منیزیم، ویتامین E ، و روی هستند. این مواد مغذی برای افزایش عضلات حیاتی هستند.

ویتامین ث و غذاهای تقویت کننده عضله

·         گوجه فرنگی – گوجه فرنگی با دارا بودن لیکوپن بالا، عامل ضد التهابی طبیعی است که بهبود سریعتر عضلانی را تضمین می کند.

·         پرتقال – پرتقال، با دارا بودن ویتامین ث بالا، به بنیه شما کمک می کند. میزان بالای منیزیم و بتا کارتن ها به تولید سریع تر فیبرهای عضلانی کمک می کنند.

·         اسفناج – این ماده غذایی قلیایی از اتلاف استخوان و عضله پیشگیری می کند. برای داشتن سلامت کلی و بهتر عضلانی سعی کنید حداقل دوبار در هفته اسفناج بخورید.

  غذاهای کربوهیدرات پیچیده

·         لازم است بیشتر از میزان متوسط کربوهیدرات های پیچیده مصرف کنید. اینها شامل نان تهیه شده از گندم کامل، برنج قهوه ای، جو دوسر، جو و سیب زمینی است. این غذاها را بیشتر صبح ها، و در طی روز بخورید و کمتر در طی شب مصرف کنید تا وزن عضله تان افزایش یابد نه وزن بدن تان.

منبع : http://www.mensxp.com/health/live-healthy/6313-foods-that-aid-in-building-muscles.htmlمترجم: فریدون شیرمحمدلی

گزارش برنامه سنگنوردي 18/1/1391

گزارش

تاريخ : جمعه ۱۸/۱/۱۳۹۱ ساعت ۳۰/۵

مكان : ديواره طبيعي واقع در پارك پير خوشدر شهر كلاته

همكاران و مجريان : آقايان علي جوانمرد . ابراهيم خان احمدي . فرخ مخبريان . و خانم نسرين مهديان نيا

سلام به همه اميدوارم سال خوبي سرشار از شادابي رو آغاز كرده باشين و تعطيلات به همه خوش گذشته باشه دلمون براي همه دوستان تنگ شده بود و براتون در لحظه تحويل سال آرزوي بهترين ها رو كرديم . و اما گزارش :

 اين برنامه كه اولين تمرين در كوهستان سال ۱۳۹۱ بود با سختي بسيار و هماهنگي هاي فراوان انجام شد و دوستان متحمل تلاش هاي بسياري شدند . از روزهاي قبل هماهنگي اتومبيل و وسايل و تجهيزات انجام شد و در سپيده دم جمعه گروه ۱۲نفره شاداب تر از هميشه با همان روحيه ورزشي و لبهاي خندان عازم پيرخوشدر گرديد در ابتداي ورود به منطقه بازديد مختصري صورت گرفت و به پيشنهاد دوستان صرف صبحانه انجام شد بعد انجام حركات كششي و نرمش و گرم كردن هر كس در محلي دست به سنگ شد و خود را آماده صعود نمود در اين ميان آقاي خان احمدي ۲كارگاه بنا نمودند و مياني هاي يك مسير را آماده نمودند سپس براي باز كردند مسير جديدتر مشغول رول كوبي شدند در اين زمان همه گروه با جديت و اشتياق فراوان سنگنوردي مي كردند تا اينكه مسير جديد باز شد و آماده صعود اولين نفر آقاي جوانمرد موفق به يك صعود بسيار زيبا شدو پس از وي همه به ترتيب اين كار را انجام دادند اما تعداد محدودي موفق به تاپ مسير شدند و مابقي بعد از چند تلاش دست از كار كشيدند براي ايجاد زنگ تفريح تجهيزات صعود مصنوعي يا همان صعود با ابزار( صعود ميموني ) نصب گرديد و هركس صعودي انجام داد بعد از صرف ناهار بسيار متنوع و خوشمزه استراحت كوتاهي كرده و پياده روي مختصري انجام شد و هر كس تمايل و توان داشت سنگنوردي كرد و  برنامه با انداختن عكس هاي يادگاري معمول در ساعت ۱۷ به پاپان رسيد و جمع به سلامت به خانه بازگشتند .

اولين برنامه سنگنوردي د ركوهستان سال ۱۳۹۱ بسيار عالي و پربار انجام شد به طوري كه رضايت ۹۰درصدي تمام دوستان حاصل شد و ما خرسند از اين موفقيت . در اينجا لازم است يادي از از دوستان غايب محمد و ويدا كنيم كه به دلايلي نتوانستند ما را همراهي كنند و جايشان سبز بود كاش آنها هم بودند .

 

یک اتفاق جالب و بسیار نادر

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری هکاتم تور دامغان با همکاری دفتر خدمات مسافرتی و هوایی آپامای شهرستان گرمسار و گروه کوهنوردی البرز دامغان ( آقای مهندس مهدی امینی ) و سرکار خانم دکتر اعظم بهرامی (( دکترای اکو توریسم و جناب آقای دکتر ROELF HOVIGA((رولف هوینخا)) مدیر موسسه LANDS CHAP NOORD HOLLAND از کشور هلند طی یک برنامه تحقیقاتی در قسمت جنوبی دامغان موفق شدند پرنده بسیار کم یاب زاغ بور ((زاغ ایرانی ))را در منطقه مشاهده نمایند . زیست گاه اصلی این پرنده منطقه توران شاهرود می باشد که در سالهای اخیر این پرنده بسیار کم مشاهده گردیده است . این خبر که پرنده زاغ بور در قسمتی از شهرستان دامغان زیست می نماید خبر خوشی برای دوستداران محیط زیست و همچنین اکوتوریسم های مشتاق جهت مشاهده این پرنده کم یاب و نادر می باشد .

بزودی گزارش تصویری این برنامه رو برای شما دوستدارن به حیاط وحش و محیط زیست بهمراه گزارش اقای دکتر رولف در همین وبلاگ می گزارم .

ورزش کوهنوردی برای کودکان

ورزش کوهنوردی برای کودکان

گردآوری: دکتر حمید مساعدیان

عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی

 

انجمن پزشکی کوهستان ایرانکودکانی که در دوران خردسالی فعالیت بدنی و ورزشی بیشتری(از جمله ورزش کوهنوردی در ارتفاع پایین تر از 2800 متر) انجام می دهند با احتمال بیشتری در بزرگسالی این فعالیت ها را ادامه می دهند و بالغین فعال تری خواهند شد. وقتی کودکان به دوره نوجوانی می رسند معمولاً فعالیت بدنی و ورزشی آنها کاهش می یابد و مدت تماشای تلویزیون، فیلم ها و انجام بازی های کامپیوتری افزایش می یابد. این مشکل بخصوص در دخترها شدیدتر است. همچنین زمان انجام برنامه های فعالیت بدنی و ورزشی درکلاس های آموزشی مدارس بویژه در دوره دبیرستان کاهش می یابد. علاقمندان توجه نمایند ورزش کوهنوردی و خصوصا کوهپیمایی برای کودکان تا سنین 10 سالگی در ارتفاعات پایین تر از 2800 متر مضراتی برای فیزیک جسمانی آنان ندارد.

سازمان های بهداشت جهانی توصیه می کنند کودکان روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید در اکثر روزهای هفته انجام دهند.

آموزش انجام فعالیت بدنی زیاد را هر چه زودتر شروع کنید!

اگر امکان دارد تمام افراد خانواده را در این آموزش شرکت دهید.

به مزایای فعالیت بدنی و ورزشی که روزانه انجام می دهید در دراز مدت بیاندیشید.

با تغییرات کوچکی در برنامه زمانی می توانید این فعالیت ها را به تدریج انجام دهید.

به خاطر بسپاریم که فعالیت بدنی و ورزشی برای کودکان باید سرگرم کننده و مفرح و جذاب باشد.

کودکان باید انواع متفاوتی از فعالیت بدنی و ورزشی را انجام دهند. عضلات در کودکی باید فعال شوند تا در آینده بتوانند کارهای خود را انجام دهند

بهترین فعالیت های هوازی برای کودکان عبارتند از:

کودکان دوست دارند در زمان بسیار کوتاهی بسیار سریع بدوند و سپس استراحت کنند و مجدد بدوند.

سیستم متابولیک و فیزیولوژیک کودکان برای انجام فعالیت های بدنی شدید در مدت زمان بسیار کوتاه که به دنبالش فعالیت بدنی سبک یا استراحت وجود دارد ایده آل است.

بهتر است نکات زیر را هم به یاد بسپاریم:

بسیاری از افراد فکر می کنند که کودکان دارای اضافه وزن تنها به علت مصرف زیاد مواد غذایی و کالری دچار چاقی شده اند در حالی که مطالعات نشان داده اند که بسیاری از این کودکان حتی کمتر از سایر همسالان خود مواد غذایی و کالری دریافت می کنند اما فعالیت بدنی و ورزشی کمتری انجام می دهند.

برای برنامه ریزی فعالیت بدنی باید موارد زیر را بکار بندیم

فعالیت بدنی و ورزشی باید برای کودک لذت بخش باشد تا انجام آن را ادامه دهد

کودک باید روزی یک ساعت فعالیت بدنی و ورزشی منظم با شدت متوسط انجام دهد

مدت زمان یک ساعت مهم تراز سرعت و مهارت فعالیت بدنی انجام شده است

از فعالیت کودکان چاق در آب و هوای گرم خودداری شود زیرا که آنها بیشتر مستعد گرمازدگی هستند

کودکان به علیت بالاتر بودن سطح بدنشان نسبت به وزنشان، تولید گرمای بیشتر، توانایی تعریق کمتر و توانایی سازگاری کمتر با آب و هوای گرم نسبت به بزرگسالان بیشتر مستعد گرمازدگی هستند. برای پیشگیری باید آب بدن آنها کافی باشد. در طی فعالیت بدنی و ورزشی، کودکان معمولاً آب کافی نمی نوشند. پس والدین یا مربیان باید حواسشان به نوشیدن کافی آب توسط کودکان باشد.

( برای کودکان زیر 10 سال توصیه به نوشیدن 150 تا 200 سی سی ( کمی کمتر از یک لیوان) آب 45 دقیقه قبل و 75 تا 100 سی سی ( نصف لیوان) هر 20 دقیقه در طی فعالیت بدنی و ورزشی و بلافاصله پس از اتمام فعالیت شده است)

( برای کودکان 10 تا 15 سال توصیه به نوشیدن 300 تا 400 سی سی آب 45 دقیقه قبل و 150 تا 200 سی سی هر 20 دقیقه در طی فعالیت بدنی و ورزشی و بلافاصله پس از اتمام فعالیت شده است)

هیچ نوشیدنی دیگری نمی تواند جایگزین آب شود. اگر فعالیت بیش از 60 دقیقه طول می کشد بهتر است از آب دارای کربوهیدرات و الکترولیت استفاده شود.

والدین و مربیان باید به یاد داشته باشند که کودکان از لحاظ جسمی، فیزیولوژیک و روانشناختی با بالغین فرق دارند و تمرینات مشابه بالغین برای آنها توصیه نمی شود.

قبل از بلوغ، کودکان باید انواع متنوعی از فعالیت های بدنی و ورزشی را انجام دهند تا مهارت های عمومی آنها بهبود یابد: همچنین بتوانند علایق ورزشی خود را شناسایی کنند. هرگونه فعالیت ورزشی اختصاصی و حرفه ای در دوران کودکی ممنوع است.

 

قبل از 6 سالگی کودکان نباید فعالیت بدنی و ورزشی را به صورت شرکت در مسابقه انجام دهند. از 6 تا 10 سالگی مهارت های حرکتی کودکان تکامل می یابد. اما هنوز نمی توانند حرکات پیچیده را انجام دهند از این رو باید فقط در سطوح ابتدایی ورزش هایی مانند فوتبال و والیبال شرکت کنند. از 10 تا 12 سالگی به تدریج مهارت های حرکتی و شناختی هم تکامل می یابد و کودک مفهوم کار تیمی را بهتر درک می کند

والدین باید کودکان خود را برای شرکت در فعالیت ورزشی تشویق کنند اما کودک را مجبور به شرکت در مسابقه یا ورزش خاص نکنند

کودکان را تشویق کنند تا اهداف واقعی را بشناسند و با شرافت ورزش کنند بجای اینکه تلاش آنها صرفاً در جهت برنده شدن باشد

والدین هرگز کودکان را به علت اشتباهی که در بازی کرده اند تنبیه نکنند

باید کودکان از فعالیت بدنی و ورزشی لذت ببرند نه اینکه برای لذت والدینتشان فعالیتی را انجام دهند که دوست نداشته باشند

تمرینات زیاد و سنگین در طی دوران رشد می تواند باعث تنفر کودک از فعالیت های بدنی و ورزشی تا مدت زمان طولانی شود

در صورت هرگونه درد یا ناراحتی یا محدودیت حرکتی کودک باید توسط پزشک ورزشی ویزیت شود

کودکان در حین ورزش باید لباس و کفش مناسب بپوشند واز وسایل ایمنی لازم استفاده کنند (مانند کلاه محافظ در زمان دوچرخه سواری)

والدین مراقب آفتاب سوختگی، گرمازدگی و کمبود آب کودکان باشند

گرم کردن و نرمش های انعطاف پذیری بهتر است قبل از فعالیت های ورزشی انجام شوند

کودکان در زمانی که به فعالیت بدنی و ورزشی می پردازند نیاز به انرژی دریافتی بیشتری دارند چنانچه این انرژی به علت کوچکی معده، کمی اشتها یا نادیده گرفتن آن تامین نشود ممکن است برروی رشد کودک تاثیر بگذارد. از سوی دیگرهم باید به خاطر داشته باشیم افزایش کالری تامین شده از راه غذا متناسب با فعالیت بدنی و ورزشی باشد تا باعث اضافه وزن و چاقی نگردد.

کودکان در دوران رشد به یک سری از مواد مغذی نیاز بیشتری دارند مانند کلسیم و پروتئین در مورد کافی بودن تامین این مواد در رژیم غذایی روزانه می توانید با متخصص تغذیه مشورت کنید.

فعالیت هایی مانند وزنه برداری و بدن سازی در دوران قبل از بلوغ توصیه نمی شود. اما تمرین با وزنه های سبک که برای تقویت مناسب عضلانی بکار می روند اشکالی ندارد. 

گردآوری و تنظیم: دکتر پردیس نورمحمدپوردستیار تخصصی پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران

تهیه شده در روابط عمومی هیأت پزشکی ورزشی استان تهران  و با تشکر از وبلاگ کلکچال

برگزاری دومین دوره مسابقات جام هکاتم پیلس در شهرستان دامغان در سال 91

با توجه به برگزاری اولین دوره مسابقات جام هکاتم پیلس در شهرستان دامغان در تاریخ ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۰ ریاست محترم هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان سمنان و همچنین ریاست محترم هیات شهرستان دامغان ضمن تقدیر و تشکر از عوامل برگزاری مسابقات و همچنین نحوه برگزاری جام را عالی ارزیابی کردند و با برگزاری همه ساله این جام در شهرستان دامغان موافقت کردند . ضمنا کمیته مسابقات کارگروه صعودهای ورزشی نیز از همه عزیزانی که در برگزاری این مسابقات مجدانه تلاش نمودند کمال تشکر و قدردانی را دارد.

اسامی نفراتی که در برگزاری اولین دوره مسابقات تلاشی وصف نشدنی داشتند عبارتند از :

۱- ابراهیم خان احمدی

۲-فرخ مخبریان نژاد

۳-پوریا و حسین افتخاریان

خواهشا برای سلامتی این افراد و همچنین موفقیت روز افزون افراد ذکر شده صلواتی عنایت بفرمایید.

ضمنا نظر برای این پست یادتون نره ..........................

گزارش  و عکس های جام هکاتم پیلس

این جام با شرکت تیم های از استان های خراسان رضوی و بوشهر و استان سمنان در سالن ولایت شهرستان دامغان در تاریخ هجده اسفند ماه سال جاری در رشته سرطناب برگزار گردید.

که نتایج این رقابت به شرح ذیل می باشد.

نفر اول : سجاد مستجاب الدعوه از شهرستان مشهد مقدس

نفر دوم : ابوالفضل حسن پور از شهرستان مشهد مقدس

نفر سوم : مهدی قدمیاری از شهرستان مشهد مقدس

نفر چهارم :احسان رفعتی از شهرستان مشهد مقدس

نفر پنجم : پویان مجذوب از شهرستان گرمسار

نفر ششم : علی جوانمرد از شهرستان دامغان

نفر هفتم : جلال سلطانزاده از شهرستان سمنان

نفر هشتم : مرتضی درخشانی از شهرستان گرمسار

http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up2/03599789743310148700.jpg




















برگزاری مسابقات جام هکاتم پیلس در شهرستان دامغان

این مسابقات در تاریخ ۱۸ اسفند ماه سال جاری در سالن ولایت شهرستان دامغان برگزار خواهد .

این مسابقات بصورت رده سنی برگزار خواهد شد و تمامی سنگنوردان سراسر کشور می توانند در مسابقات شرکت نمایند.

شرایط این مسابقات و بخشنامه از طریق همین وبلاگ قابل دانلود می باشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسابقات با شماره ۰۹۳۵۱۸۸۳۳۳۷ تماس حاصل فرمایید.

 دانلود شرایط برگزاری و شرکت در مسابقات و

فرم پیوست در لینک زیر :

برای برای دریافت روی دو قسمت سیاه رنگ کلیک نمایید.

gknl01iozzhx1u01csq.pdf        oort413e92eoar9otie4.pdf

 

فعالیتهای ورزشی در ارتفاع:

فعالیتهای ورزشی در ارتفاع:

گردآوری: دکتر حمید مساعدیان - عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی

انجمن پزشکی کوهستان ایران: وقتی شخصی در ارتفاع فعالیت ورزشی انجام می دهد در تنفس کمی مشکل پیدا کرده که دلیل این امر این است که فشار جو(فشار بارومتریک)در ارتفاع کم بوده و فشار سهمی اکسیژن نیز کاهش یافته است.بنابراین زمانیکه فرد عمل دم را انجام می دهد،فشار سهمی اکسیژن در هوای دمی پایین بوده و برای اینکه این مشکل تا حدودی برطرف شود،هورمون اریتروپویتین،برای افزایش تولید گلبولهای قرمز از کلیه ترشح می شود.

_  در ارتفاع به دلیل افزایش تهویه ریوی،دفع CO2 افزایش می یابد یعنی مقدار H+ کاهش می یابد،در نتیجه آلکالوز تنفسی بوجود می آید؛در اینجا برای اینکه محیط به سمت اسیدی گرایش پیدا کند ،دفع یوم بیکربنات(HCO3-)از طریق کلیه افزایش می یابد.

_  از دیگر موضوعات مورد توجه این است که درصد اشباع هموگلوبین نسبت به سطح دریا کمی کاهش می یابد اما فشار سهمی اکسیژن سرخرگی در ارتفاع نسبت به سطح دریا حدود 50 درصد کاهش پیدا می کند.

نتیجه: تغییر فشار سهمی اکسیژن نسبت به اشباع پذیری هموگلوبین در ارتفاع،مساله مهمتری می باشد.

·   زمانیکه فرد در ارتفاع قرار میگیرد،حجم پلاسمای خون کاهش یافته ودر نتیجه هماتوکریت افزایش می یابد و اکسیژن بیشتری به عضلات می رسد. این موضوع درست است که با افزایش هماتوکریت،انتقال اکسیژن به عضلات بیشتر می شود اما اگر هماتوکریت از 60 درصد (چه در ارتفاع و چه در سطح دریا)بیشتر شود،افزایش گران روی(ویسکوزیته)باعث کاهش سرعت جریان خون شده که این عمل باعث ایجاد اختلال در حمل اکسیژن به عضلات فعال می گردد.

·   در اثر سازگاری با تمرین تا حدودی حجم خون دوباره افزایش می یابد؛(دلیل اینکه هنگام مسابقات ورزشی در شهرهایی با اختلاف ارتفاع زیاد می بایست چند روز قبل از مسابقه تیم و یا افراد را به شهر مورد نظر اعزام نموده تا سازگاریهای فیزیولوژیکی ناشی از تغییر ارتفاع و آب وهوا در افراد ورزشکار ایجاد گردد).

·       در ارتفاع فشار سرخرگی افزایش می یابد.

·       هرچه ارتفاع زیادتر باشد،VO2 max  کاهش یافته و درنتیجه ظرفیت استقامتی پایین می آید.

·       به دلیل ترشح اریتروپویتین در هفته اول ماندن در ارتفاع،تعداد گلبولهای قرمز(اریتروسیتها)افزایش می یابد.

·       در ارتفاع فرد ممکن است دچار کاهش آب و تجزیه پروتیین شود.

·       ماندن در ارتفاع سبب می شود که محیط بدن به سمت قلیایی (آلکالوز) گرایش پیدا کند.

·   در ارتفاع ممکن است فرد دچارخیز یا ادم ریوی(تجمع مایع در ششها) و یا ادم مغزی (تجمع مایع در اطراف پرده های مننژ مغزی) شود.

تدوین: جناب آقای محسن داودی، منابع:فیزیولوژی ورزشی(خلاصه نکات درسی دکتر دریانوش) و دکترخالدان و با تشکر از وبلاگ کلکچال