سفری به شش غار شگفت انگیز ایران ( قسمت اول)


ایران کشوری 4 فصل است و موقیت جغرافیایی و رشته کوه های آن باعث شده تا تمامی مناظر طبیعی در آن دیده شود. در دل کوه های البرز و زاگرس رازهایی نهفته است که برای کشف کردن آن ها باید وارد غارهای شگفت انگیز آن شد.

به گزارش انجمن غاروغارشناسی به نقل ازباشگاه خبرنگارانغارهای طبیعی و زیبا در کشورمان کم نیستند و البته در میان این همه غار شاید اکثر ایرانیان تنها غار علیصدر در همدان را بشناسند. در میان غارهای ایرانی برخی حتی به عنوان شگفتی های جهانی نیز شناخته می شوند اما در داخل کشور خیلی نامی از آن ها برده نمی شود.


غار کرفتو:




این اثر باستانی طبیعی در 67 کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره و شرق سقز قرار دارد. این غار آهکی در دوران سوم زمنی شناسی شکل گرفته است و در طول تاریخ به نظر می رسد که انسان های مختلف در آن زندکی کرده اند چرا که دیواره های غر به نوعی تراشیده و دستکاری شده است. بخش اصلی غار از یک دالان 750 متری تشکیل شده است که این دالان در 4 طبقه غار نیز دیده میشود. با توجه به آثاری که از این غار به دست آمده است به نظر می رسد از دوره پیش از تاریخ تا اسلام در این غار زندگی جریان داشته است. چرا که آثار بدست آمده از آن گویایی این ماجرا است.
غار چال نخجیر


غار چال‌ نخجیر با قدمت 70 میلیون ساله در جاده دلیجان به نراق، در حدود هفت کیلومتری شهر نراق قرار دارد. مسیر پرپیچ و خم، کریستال‌ها و اسفنج‌های بلورین کلسیت، زیبایی‌های سقف و دیوارهای غار و ارتفاع و شکاف‌های آن، باغ‌های مرجانی، دالان‌ها، دهلیزها، حوضچه‌های متعدد، قندیل‌های مخروطی، بلورهای شیشه‌ای، توده‌های به شکل گل‌کلمی، سوزنی، شاخ‌ نباتی، پرده‌ای، جرقه‌ای، فندقی، اسفنجی، نقل بادامی از جمله مهمترین ویژگی های این غار بی نظیر است که به شما پیشنهاد می کنیم در ایام تعطیلات بازدید از آن را از دست ندهید.
غار بی شاپور:



در انتهای تنگ چوگان در سینه کوه و در ارتفاع حدود 800 متری از سطح زمین غار بزرگی وجود دارد که قطر دهانه آن حدود 30 متر می باشد و به واسطه قرار گرفتن مجسمه شاپور بر دهانه آن به غار شاپور معروف شده است . مجسمه شاپور بر دهانه این غار، شاهکار پیکر تراشی ایران باستان است که بعد از حدود 1700  سال هنوز با وجود وارد شدن آسیب های جدی به آن ، باقی مانده است . این مجسمه تنها مجسمه سنگی بازمانده از دوران باستان است که حدود 6 متر ارتفاع دارد . بسیاری از باستان شناسان دنیا بر این فرضیه پافشاری می کنند که مقبره شاپور ساسانی در این غار جود دارد که البته تا کنون پیدا نشده است.
منبع : انجمن

(( تاریخ هم خواندنیست هم نوشتنی ))



در نظر داریم شهریور 1396 برنامه اکتشاف و تجسس خود را در انتهای فلات پراو  پی گیری کنیم .
به همین خاطر از علاقمندان درخواست می گردد با توجه موارد زیر جهت ثبت نام اقدام کنند .

1 - شایسته است افراد ، تمام اصول اولیه شرکت در اکسپدیکشن های غارنوردی را رعایت کرده و نسبت به قوانین  برنامه نهایت توجه را داشته باشند و با توجه به  بین المللی بودن این اکسپدیکشن و حضور غارنوردانی از چند کشور صاحب سبک غارنوردی دنیا امیدواریم دوستان هموطن سفیران لایقی برای  جامعه غارنوردی ایران باشند .
2 – حضور تمامی علاقمندان بدون در نظر گرفتن توانائی های غارنوردی فنی آزاد است .
3 – غارنوردانی که قصد فعالیت فنی در داخل غارهای منطقه را دارند ، می بایست ضمن به همراه داشتن تجهیزات شخصی  توانائی و مهارت های لازمه کار را داشته باشند . ( در این رابطه از افرادی که شناخت کافی نداشته باشیم  تست تخصصی  خواهیم گرفت )
4 – تمام سعی ما بر این است  که از بروز حادثه جلوگیری شود  ، اما شرکت در برنامه به منزله  پذیرش مسئولیت هر گونه حادثه احتمالیست .
5 – علاوه بر فعالیت های اکتشاف و تجسس در منطقه ، امکان بازدید از سوپر چاه قلاء برای علاقمندان فراهم می گردد .
6 – هزینه برنامه برای هر غارنورد ایرانی 500 هزار تومان می باشد که تا پایان مهلت ثبت نام باید پرداخت گردد .
7 – مدت زمان برنامه 10 روز از پنجشنبه 9 تا شنبه 18 شهریور خواهد بود .
8 – مهلت ثبت نام و پرداخت هزینه برنامه ، پایان روز پنجشنبه 31 فروردین 1396 می باشد . ( در صورت انصراف تا ابتدای خرداد  ماه ، کل مبلغ پرداختی باز پس داده خواهد شد )

منبع:غارنورد

گزارش پیمایش چاه غار قلاء


روز اول پنجشنبه 3 تیرماه 1395
برنامه برای من ازغروب روز چهارشنبه زمانی آغاز شد که همراه یونس با برداشتن وسایل به سمت فرودگاه بین المللی امام حرکت کردیم . محمد خلیل زاده هم ساعاتی قبل از تبریز به تهران رسیده ، و قصد فرودگاه حرکت کرده بود .
ما در این برنامه چهار مهمان از کشور ایتالیا داشتیم که با اصرار فراوان قصد داشتند فلات پراو را بازدید کنند ، به همین خاطر با تغییراتی در زمان اجرای برنامه اول خود آنها را در رسیدن به اهدافش از سفر به ایران کمک کردیم . پس از ساعتی انتظار دوستان ایتالیائی از راه رسیدند و با جا دادن وسایل در دو خودروی پراید محمد و یونس ساعت حدود 1بامداد به سمت کرمانشاه حرکت کردیم .
اینکه چرا ساعت حدودا 10 صبح به کرمانشاه رسیدیم معمائی بود که من هم پی به علتش نبردم !!! ولی به هر حال سالم به کرمانشاه رسیدیم و از این بابت هم از شرکت سایپا تشکر می کنم که کار معجزه اسائی انجام داده بود هم از محمد و یونس .





ادامه مطلب ...

حضوردو غارنوردفرانسوی در ایران





به گزارش کارگروه غارنوردی و غارشناسی فدراسیون؛ پیرو تفاهم نامه فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران و فدراسیون غارشناسی فرانسه و نشست اعضای کارگروه غارنوردی با آقای «ایو بیلو» در فروردین ماه سال جاری در ایران و هماهنگی های صورت گرفته، 2 تن از غارنوردان و غواصان غار کشور فرانسه آقای «Yves Billaud» (غارنورد و غواص غار و سر مهندس تحقیقات آبهای زیرزمینی و پژوهش های باستان شناسی زیر آب) و خانم «Christine Billaud» (غارنورد و غواص غار) به جهت مطالعه بر روی تعدادی از غارهای آبی کشور در روز شنبه 9 مرداد 94 وارد ایران شدند و در مدت 5 روز اقامت در ایران به بازدید از غارهای سهولان، سراب همدان، علیصدر، کتله خور و آبگیرهای منطقه پرداختند.
هدف از این بازدید، بررسی غارهای منطقه جهت انجام کارهای تحقیقاتی و برآورد تجهیزات غواصی و لوازم علمی در برنامه آینده بود.
با تشکر از میزبانی غارنوردان همدانی در همدان و همچنین آقای دکتر عباسی به جهت هماهنگی عزیمت به زنجان و بالعکس و تشکر ویژه از آقای شهریار بهزادیان به خاطر میزبانی شایسته و همراهی ایشان در کل برنامه و تهیه گزارش و تصاویر.
منبع:غارهای ایران