وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

گرمازدگی

 

مکانیسمهای دفاعی بدن برای مبارزه با گرمای بیش از حد عبارتند از: انبساط میرگهای سطحی پوست به حالت عرق که این انبساط زمانیکه بدن فعالیت زیادی دارد برای خروج حرارت از بدن اتفاق می افتد. غدد عرق شروع به فعالیت می کنند تا از طریق تعریق کردن حرارت اضافی بدن را خارج کنند. تنفس تند می شود تا از این طریق افزایش تبخیر آب حرارت بدن خارج شود.
در خیلی از موارد افرادی که عادت به آب و هوای گرم ندارند و در این آب و هوا فعالیت بدنی زیادی انجام می دهند نمی توانند بدنشان را با این مکانیسمهای دفاعی تطبیق دهند و این مکانیسمها برای آنها کفایت نمی کند در نتیجه دچار حالتی به نام فرسودگی از گرما می شوند که در این حالت بیمار احساس ضعف، سرگیجه، تهوع و سر درد دارد. بیقرار است و به خاطر از دست دادن نمک زیاد و عدم جبران این کمبود احساس گرفتگی عضلانی در شکم و پشت خود می کند. پوست بدن مرطوب و رنگ پریده می شود و حرارت بدن ممکن است پائین تر از حد طبیعی یا در حد طبیعی باشد و در این حالت با کوچکترین فعالیتی ممکن است فرد ضعف کرده و ازحال برود.


نشانه های آفتاب زدگی

نشانه های آفتاب زدگی عبارتند از:
۱- تب
۲- تند شدن تنفس
۳- سر درد
٤- سرگیجه
٥- طپش قلب
۶- برافروخته شدن
مهمترین کمک ما به کسی که آفتاب زده شده، خنک نگه داشتن تدریجی بدن اوست. همچنین ممکن است بر اثر پائین آمدن فشار خون، سرگیجه و یا اختلالاتی در بینایی ایجاد شود و یا بدن بیمار دچار تشنج گردد.
زمانیکه فرد گرمازده را می خوابانیم بهتر است سعی کنیم او را به پشت خوابانده و سر و شانه هایش را بالاتر از پاها قرار دهیم.
فرد آفتاب زده را باید به سایه ببریم و لباسهایش را به تدریج کم کنیم و اگر هنوز به هوش است کمی آبمیوه و یا قند و نمک به او بخورانیم ولی اگر هنوز به هوش نیامده بهتر است چیزی به او نخورانیم.
در این موارد ماساژ بدنی می تواند کمک مؤثری به افراد آفتاب زده بنماید.
معمولاً احساس گرفتگی عضلانی در شکم یا پشت پا و یا حتی بافتهای عضلانی وجود دارد که این به خاطر کمبود نمک است و باید نصف قاشق چایخوری نمک را در آب بریزیم و به فرد بیمار بدهیم تا بخورد و این حالت بعد از مدتی برطرف می شود.
در بیشتر موارد اگر بدن فرد گرمازده با آب خنک گردد به تدریج سلامتی خود را باز می یابد اما اگر حالت تهوع ادامه یافت باید هر چه زودتر بیمار را به مراکز درمانی برسانیم


برای پیشگیری از آفتاب زدگی

:

١- عدم فعالیتهای سخت در زیر آفتاب
۲- استفاده از کرم مرطوب کننده در کوهستان یا ساحل دریا
۳- استفاده از کلاه لبه دار و عینک آفتابی

 

تا پناهگاه دو شهید


برای صعود به قله باید به روستاهای صومعه و عیش آباد که در دو طرف رودخانه میرآباد قرار دارد رسید این دو روستا به فاصله 15 کیلومتری از شمال نیشابور قرار دارد. از نیشابور به مدت 20 دقیقه می توان به این روستاها رسید.
پس از رسیدن به این روستاها در امتداد راهی که به رودخانه می رسد و سپس در خلاف مسیر رودخانه ادامه مسیر می دهیم.پس از 5/2 ساعت راهپیمایی به منطقه ای به نام کمر کندول می رسیم که خاک های این منطقه از نوع کنگلومرا است و مسیرهایی با درجه سختی 9/5 وجود دارد پس از 5 دقیقه ادامه مسیر به دوراهی ای می رسیم که اسم آن دوراهی کتل است . این دوراهی از سمت چپ رودخانه جدا شده است. تا این دوراهی را می توان جهت تسریع برنامه و ذخیره انرژی با نیسان پیمود.
بعد از 5/1 ساعت پیاده روی در دره کتل به باغی که در دامنه های راس قرار دارد می رسیم. با پر کردن ظرف های آب مسیر کتل را که همچون ماری بر روی کوه قرار گرفته ادامه می دهیم بعد از حدود 40 دقیقه به روی یال میرسیم از این نقطه پناهگاه دو شهید دیده می شود ( در هوای صاف) بعد از طی مسیری پر افت و خیز به چشمه نهه می رسیم که در صعود های زمستانی می تواند به عنوان کمپ اول کوهنوردان باشدبا ادامه مسیر به زرشک زار می رسیم و پس از سوار شدن روی یال منتهی به پناهگاه ، پس از 20 دقیقه به پناهگاه دو شهید می رسیم..

 

پناهگاه دوشهید


این پناهگاه با ارتفاع 2445ئمتر و گنجایش 15 نفر در مسیر قله بینالود و در دامنه کوه زرگران قرار گرفته است .این پناهگاه در سال 1370 به تلاش هیئت کوهنوردی نیشابور و مساعدت هیئت استان ساخته شده است. زنده یاد سعید امینی ثانی مربی ارزنده نیشابور تلاش بسیاری و نقش ارزنده ای در ساخت این پناهگاه ایفا نموده است


نتایج انتخابی نونهالان

نتایج مسابقات صخره نوردی داخل سالن انتخابی استانی نونهالان

نفر اول:   آقای کمالپور

نفر دوم: آقای رشیدی

نفر سوم: آقای صادقی

با افتخار باید بگم که تمامی افراد برتر از نیشابور هستند