وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

بیماری حاد کوهستان واثرات الکل بر آن

 

آنچه که در پیش رو دارید خلاصه ای از مجموعه مطالعاتی است که در مورد بیماری حاد کوهستان(کوه گرفتگی)و اثرات الکل بر آن انجام شده است.ابتدا مروری کوتاه بر بیماری حاد کوهستان داشته و سپس اثرات الکل بر آن را بررسی می کنیم.

تعریف بیماری حاد کوهستان : بیماری حاد کوهستان به عنوان بیماریی با علائم مشخص که از سردرد خفیف تا ادم شدید مغزی و ریوی که بدنبال صعود به ارتفاعات ایجاد میشود تعریف شده است.

علائم : سردرد ،تهوع ، کاهش اشتها ، خواب آلودگی ، خستگی غیر معمول ، بی حالی ،در موارد شدید تنگی نفس و کاهش سطح هوشیاری ودر نهایت اغماء.

علائم بطور معمول در صعودهای بالای 3000 متر ایجاد شده و با بالا رفتن ارتفاع به شدت واحتمال ایجاد آنها افزوده می شود .کوه کرفتگی قابل پیش بینی نیست و تمام افراد اعم از کوهنورد و غیر کوهنورد ممکن است اثرات ناشی از کاهش اکسیژن در ارتفاعات را بصورت کوه کرفتگی تجربه کنند.

اثرات الکل بر بدن : الکل ماده ای با توانایی جذب فوق سریع در عرض چند دقیقه پس از مصرف در خون قابل شناسایی است. به علت انرژی زیاد موجود در الکل (kcal/g7.1) درطولانی مدت باعث کاهش مواد اولیه ضروری بدن میشود.بدنبال جذب سریع از سد خونی مغز عبور کرده باعث اثر مهاری بر کلیه اعمال عالی مغز میشود .

اثرات الکل بطور مستقیم به دوز (مقدار مصرف) آن بستگی دارد و این دوز در افراد مختلف متفاوت است.آثار مصرف الکل بصورت کندی کلام , عدم تعادل , نا هماهنگی حرکات , کاهش تنفس و استفراغ ودر مقادیر بالا بصورت کاهش سطح هوشیاری ودر نهایت اغماء می باشد.هم چنین الکل برسیستم های بازدارنده بر مغز نیز اثر مهاری دارد می تواند باعث ایجاد پرخاشگری و رفتارهای خشونت آمیز شود. با توضیحات داده شده تمام اثرات ناشی از الکل با هر مقدار مصرف در کوهستان می تواند مخرب وآثارزیان باری داشته باشد.

از آنجا که در ارتفاعات فشار اکسیژن پایین می با شد و بدن برای جبران آن به طور فیزیولوژیک بر تعداد تنفس می افزاید، مصرف الکل با مهار مرکز تنفس در مغز،این مکانیسم دفاعی را از بین برده وبر شدت واحتمال کوه گرفتگی می افزاید و باعث می شود فرد در ارتفاعات پایین دچار ارتفاع زدگی شود.شدت علائم توضیح داده شده به مراتب بیشتر شده وخطرایجاد ادم مغزی و ریوی را افزایش می دهد. لازم به ذکر است افرادی که از داروهای مضعف سیستم عصبی استفاده می کنند(از جمله فنو باربیتال، دیازپام و مشتقات آن وکدئین و مشتقات آن)لازم است قبل از صعود به ارتفاعات با پزشک خود مشورت نمایند و هرگز از این داروها به همراه الکل استفاده نکنند چون این داروها به همراه الکل اثر بسیار شدیدی در سرکوب مرکز تنفس دارند.

توصیه های لازم جهت پیشگیری از بیماری کوه گرفتگی مواردی که باید انجام داد:

1- مصرف مایعات را 2 یا 3بار بیشتر از مقدار معمول افزایش دهید.یادتان باشد که مصرف کافی مایعات کلید جلوگیری از بیماری حاد کوهستان است.

2- از مصرف الکل و کافئین اجتناب کنید.

3- از مصرف زیاد نمک بپرهیزید.

4- از غذاهای با مقدار کربوهیدرات بالا و چربی و پروتئین پائین استفاده کنید.

5- استراحت های متناوب را در برنامه خود بگنجانید. در صعود های سنگین، حداکثر صعود مجاز600 متر در روز توصیه شده است.

6- چند روز قبل در ارتفاعات نسبتاً بالا (2000 الی3000)هم هوایی داشته باشید.

اتاق جدید هیئت از گذشته تا کنون

 

...پس از مدت زمانی که کارهای هیئت کوهنوردی نیشابور در زمان ریاست آقای مختاریه به حالت تعلیق در آمده بود کوهنوردان وقت تصمیم گرفتند که سروسامانی به وضعیت هیئت داده شود و به همین دلیل به دنبال شخصی بودند که بتواند بهتر به امور رسیدگی کند تا بالاخره جناب آقای دادفر برای این کار دعوت شد.

در آن زمان جناب آقای بلال ریاست تربیت بدنی نیشابور را عهده دار بودند که در جلسه معارفه آقای داد فر حضور بهم رسانده بودند ولی متاسفانه آقای مختاریه در آن جلسه حضور نداشتند و جلسه به تعویق افتاد تا اینکه در جلسه بعدی که چندی از کوهنوردان مشهدی هم حضور داشتند آقای دادفر به عنوان ریاست جدید هیئت کوهنوردی نیشابور معرفی شدند. در همان جلسه یک اتاق از خوابگاه های تربیت بدنی به عنوان دفتر در اختیار هیئت قرار گرفت.

چند وقت اتاقی بزرگتر در همان ساختمان به امور هیئت اختصاص داده شد که اولین دیواره هیئت هم در همین اتاق برپا شده بود.

...تا چند وقت پیش جلسات هیئت در یک اتاق از اتاق های اور ورزش بانوان اجرا میشد و اتاقی دیگر هم بابت انبار هیئت در اختیار داشت که بعد از آن یک اتاق دیگر به عنوان انبار به هیئت متعلق شد و انبار قبلی به اتاق کامپیوتر تبدیل شد. تا این که هفته پیش بدلیل اینکه اتاق قبلی کوچک بود و افراد مجبور بودند روی زمین بنشینند یک اتاق دیگر به هیئت کوهنوردی نیشابور داده شد و جلسه هفته پیش در کانی نو وجدید برپا شد. 

 

مطالبی کوتاه از چادر

چادر جزو وسایل گروهی کوهنوردی و خانه متحرک کوهنورد می باشد .
بطور کل چادر ها به دو نوع کمپینگ و ارتفاع تقسیم می شوند . نوع کمپینگ مخصوص ارتفاعات پایین و نیمه اول سال می باشد ؛ نوع ارتفاع نیز برای ارتفاعات بالا و برنامه های نیمه دوم سال است .
چادرهای ارتفاع برخلاف چادرهای کمپینگ دارای ارتفاع و وزن کمی می باشند و معمولا به شکل گنبدی هستند که با تیرک های سبک فلزی ( آلومینیوم یا تیتانیوم ) و یا فایبر گلاس مقاومت خوبی در برابر بادهای تند ارتفاعات داشته و سریع برپا و یا جابجا می شوند . جنس بدنه چادر ها معمولا از پارچه دارای قابلیت تنفسی گورتکس می باشد . چادر های ارتفاع و بعضا کمپینگ معمولا دو پوش هستند که پوش خارجی آن ضد آب و باد و پوش داخلی گورتکس است . بین این دو لایه نیز حدود ۱۰ سانتیمتر فاصله برای تبادل هوا وجود دارد  .
یکی از نکات مهم در استفاده از چادر ، جلوگیری از تعرق آن است که با تنظیم و باز کردن پنجره ها و یا درچه های تعبیه شده در بدنه چادر امکان پذیر است . همچنین در صورت یکی شدن دمای داخل و خارج چادر بر روی بدنه داخلی بر اثر تنفس و بازدم افراد برفک ایجاد می شود که با گرم شدن هوا در نزدیکی صبح تبدیل به آب شده و همه وسایل داخل چادر را خیس می کند و خیس شدن کیسه خواب و لباس های پر در زمستان یعنی اول بدبختی و دردسر  .
چادر های ارتفاع که معمولا از ۱ تا ۴ نفر ظرفیت دارند با داشتن پوش دومی بزرگتر از خود چادر ، دارای دو بخش اضافی در جلوی دو در چادر است که یکی بعنوان انبار وسایل و لوازم غیر ضروری برای خلوت شدن داخل چادر و از فضای دیگر نیز بعنوان آشپزخانه بمنظور جلوگیری از کثیف شدن و یا آتش سوزی داخل چادر استفاده می شود .


 

گزارش تجهیز پناهگاه

 

پنج شنبه و جمعه برنامه تجهیز ومرمت پناهگاه دو شهید که در تقویم هیئت بود به سرپرستی علی مختاریه اجرا شد.

در این برنامه به جز اعضای هیئت کوهنوردی نیشابور فقط چند نفر از جانبازان کوهنورد شهر شرکت داشتند.در این برنامه دو روزه سکوی پناهگاه گسترش یافت و همچنین توالتی در نزدیکی پناهگاه برپا شد.

برنامه بچه ها در روز دوم به دلیل بارندگی شب پیش در هوای سردتری اجرا شد ولی با همت و پشتکار این برنامه با موفقیت به پایان رسید. طبق برنامه باید مابقی ماسه هایی که در دوراهی نردبان باقی مانده توسط قاطر ها به بالا انتقال داده شود تا سال بعد،بعد از تمام شدن فصل سرما سکوی گسترش داده شده بتون شود.

امیدواریم بعد از این همه زحمتی که سرپرست برنامه و بقیه بچه ها که برای این برنامه کشیدند تخریب های کمتری در منطقه صورت گیرد.

جا دارد خسته نباشیدی به کل بچه ها بخاطر زحماتی که در این برنامه کشیدند بگوییم و از ایشان تشکر کنیم

موز

 

موز گیاهی است علفی که مانند درختچه است . برگهای آن بسیار بزرگ و پهن و گاهی تا 2 متر می رسد . گلهیا آن مجتمع و بصورت سنبله است میوه آن ابتدا سبز و بعد از رسیدن برنگ زرد در می آید .

موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان کشت می شده است . در سال 1482 پرتغالیها موز را در سواحل گینه پیدا کردند و به جزائر قناری بردند و سپس بوسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی حاره آمریکا برده شد و اکنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا کشت می شود .

موز را هنگامیکه هنوز سبز است از درخت می چینند و به مناطق مختلف می فرستند و در آنجا بوسیله گرما دادن آنرا می رسانند .

موز انواع مختلف درد یک نوع آن بسیار درشت و نوعی از آن هم خیلی ریز است که مزه شیرینی درد .

در کشورهای استوایی معمولا موز را می پزند و همراه با برنج و لوبیا می خورند در کشورهای آمریکای لاتین موز را ورقه ورقه کرده و در آفتاب خشک می کنند

هنگامیکه موز انتخاب می کنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لکه های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است . موز نارس بدلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است .

ترکیبات شیمیایی:

قندی که در موز وجود دارد بسرعت قابل جذب است

در صد گرم موز مواد زیر موجود است

انرژی                        100 کالری

آب                           70 گرم

پروتئین                   0/8 گرم

چربی                     0/2 گرم

قند                       6/5 گرم

کلسیم                 8 میلی گرم

فسفر                  25 میلی گرم

آهن                    0/7 میلی گرم

سدیم                  1 میلی گرم

پتاسیم                370 میلی گرم

ویتامین آ              190 واحد

ویتامین ب1         0/05 میلی گرم

ویتامین ب 2        0/06 میلی گرم

ویتامین ب 3       0/07 میلی گرم

ویتامین ث          10 میلی گرم

در موز چند ماده شیمیایی بسیار مهم مانند سروتونین ، نوروپی تفرین ، دوپامین و کاته چولامین وجود دارد .

خواص داروئی:

موز از نظر طب قدیم ایران معتدل و تر است و خون را غلیظ می کند . موز انرژی زیادی درد و چون نرم هست غذای خوبی برای کودکان و اشخاص  مسن می باشد

1)بدلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه ها می باشد

2)موز ملین بوده و همچنین درمان اسهال و اسهال خونی است

3)موز خونساز است بنابراین اشخاص لاغر و کم خون حتما باید موز بخورند

4)موز تقویت کننده معده و نیروی جنسی است

5)موز درمان زخم معده و روده می باشد

6)گرد موز همچنین داروی خوبی برای  پائین آوردن کلسترول است

7)شیره گلهای موز درمان کننده اسهال خونی است

8)جوشانده موز اثر قطع خونریزی درد

9)ضماد برگ درخت موز برای درمان و سوختگی مفید است

10)ریشه موز دفع کننده کرم معده است

11)موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصا در سرد مزاجان تولید گاز معده می کند برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد

12)موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب  درد.

13)برای درمان ضعف بدن موز را با عسل بخورید

14)موز مدر است

15)موز بعلت درا بودن قند زیاد برای مبتلایان به مرض قند مضر است و نباید در خوردن آن افراط کنند.

مضرات :

مضرات خاصی گفته نشده است .

 

چند خط از جلسه این هفته هیئت

 

#جلسه این هفته هیئت با حضور رئیس تربیت بدنی نیشابور آقای ترشیزیان برپا شد.

 

#ایوب امین الرعایا بعد از سپاس گزاری از افرادی که در همایش و نمایشگاه زحماتی را متحمل شده بودند از علی براتزاده خواست تا گزارش برنامه اعزام تیم ملی را ارائه دهد.که از جهله گزارش های دیگر هم گزارش تیم کلونی توسط مهران شکوهی بود.

 

#این هفته تو تقویم هیئت برنامه تجهیز پناهگاه به سرپرستی علی مختاریه است. علاوه بر مرمت خود پناهگاه هیئت قصد دارد که سکوی سیمانی ای که پناهگاه بر آن سوار است را گسترش دهد و از طرفی یک سرویس بهداشتی هم در محل بر پا کند. تیم کلونی شهرستان هم در این حرکت مشارکت دارد.

قهوه

 

قهوه درختی است که ارتفاع آن تا هشت متر میرسد دارای ساقه ای استوانه ای شکل و برگهای نوک تیز ، متقابل ، بیضوی و همیشه سبز می باشد . گلهای قهوه برنگ سفید و بطور رگوهی در کنار برگها ظاهر می شود . میوه آن که به نام قهوه معروف است بشکل تخم مرغی و برنگ سبز بوده که تدریجا زرد و سپس قرمز می شود . بهترین نوع قهوه ، قهوه عربی است که بحالت خودرو در حبشه ،‌سودان و مناطق استوائی آفریقا وجود دارد ولی اکنون کشت آندر برزیل ، ونزوئلا ، جزائر آنتیل و دیگر مناطق آمریکای جنوبی مرسوم است .

ترکیبات شیمیایی:

در بازار دو نوع قهوه وجود دارد که بنام قهوه سبز (خام ) و قهوه بو داده معروف است و از نظر ترکیب شیمیایی با هم متفاوتند .

در صد گرم قهوه مواد زیرموجود است

آب                      10 گرم

چربی                  8 گرم

مواد قندی            7 گرم

سلولز                  15 گرم

کافئین                  1/5 گرم

البته مقدر کافئین نسبت به نوع آن مختلف است و بین 0/7 درصد تا 1/5 درصد تغییر می کند . هر فنجان قهوه معمولا دارای 80 میلی گرم کافئین می باشد .

البته در قهوه بغیر از کافئین ، آلکالوئیدهای دیگری مانند آدنین ، گزانتین ،‌هایپوگزانتین و گوانین وجود دارد .

قهوه ای که به مصرف نوشیدن می رسد قهوه بو داده است زیرا قهوه سبز را نمی توان مصرف کرذ

قهوه پس از بودادن عطری مطبوع پیدا می کند وبرنگ قهو ه ای در می آید و تغییرات شیمیایی بسیاری در آن بوجود می آید .

قهوه بو داده را باید در ظروف در بسته نگاهدری کرد زیرا تدریجا رطوبت خود را از دست داده و اکسیذمی شود و بوی مطبوع آن از بین یم رود .

چون قهوه برای مبتلایان به بیماری قلبی و عصبی ضرر درد بنابراین برای اینگونه افراد قهوه بدون کافئین که بنام Decafinated Coffee معروف است ودر بازار کرده اند که ضرر آن بیش از قهوه معمولی است زیرا برای رگفتن کافئین از حلال های شیمیایی نظیر دی کلرواتیلن ، تری کلور اتیلن و کلرور اتیلن استفاده می کنند که مقدری از آن در قهوه می ماند و این مواد سمی و سرطان زا هستند

خواص داروئی:

قهوه از نظرطب قدیم ایران سرد و خشک است و چون جزء دسته آلکالوئیدها می باشد بنابراین باید در مصرف آن احتیاط کرده و فقط آنرا بعنوان دارو مصرف کدن کسانیکه به آن معتاد هستند باید سعی  در ترک آن داشته باشند .

1)قهوه محرک است و هضم را آسان می کند

2)تب بر است مخصوصا تب های نوبه ای را برطرف می کند

3)به بدن نیروی کاذب می دهد

4)سردرد را برطرف می کند

5)مسمومیت های نشای از مصرف الکل زیاد را درمان می کند

6)برای برطرف کردن یرقان مفید است

7)ادرار آور است

8)در درمان سرفه ای که با بلغم همراه باشد موثر است

9)دردهای عصبی را درمان می کند

10)در درمان سیاه سرفه مفید است

11)ضد عفونی کننده است

12)گرد قهوه برای سوختگی ها مفید است

13)قهوه ضد افسردگی است

14)مقاومت ورزشکاران رازیاد می کند

15)برونشها را باز می کند برای مبتلایان به بیماری آسم مفید است

16)برای برطرف کردن تب یونجه مفید است

17)از کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند

مضرات :

-قهوه فشار خون را بالا می برد و آنهائیکه فشار خونشان بالاست باید از نوشیدن قهوه خورددی کنند

2-باعث تحریک و ضعیف شدن قلب می شود

3-باعث بیماری قلبی می شود . تجربه ثابت کرده است کسانیکه قهوه می نشوند احتمال بیمایر قلبی در آنها سه برابر کسانی است که قهوه نمی خورند .

4-کلسترول خون را افزایش می دهد .

5-زنان باردار به هیچ وجه نباید قهوه مصرف کننذ زیرا باعث عوارض خطرناک برای کودک می شود

6-خوردن قهوه در خانم ها ممکن است باعث کیست در سینه شود

7-ایجاد سردرد می کند

8-قهوه بیخوابی می آورد

9-ممکن است باعث حرکات غیر دری عضلانی شود

10-ایجاد ناراحتی های روده ای و معده ای می کند

11-لرزش و رعشه می آورد

12-سوء هاضمه می آورد

13-دربرخی مصرف زیاد تولید اسهال می کند

14-باعث تضعیف قوای جنسی می شود .

 

 

گزنه

 

گزنه گیاهی است که از دوران ماقبل تاریخ نیز وجود داشته  و مردم آن زمان از آن برای تغذیه استفاده می کردند و از خواص درمانی آن اطلاع داشته اند .

جالینوس حکیم که در قرن دوم میلادی زندگی می کرده آنرا برای رفع سرمخوردگی و بیمایر دستگاه تنفسی بکار می برده است .

گزنه گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن چهار گوش بوده و بطور قائم تا ارتفاع یک متر بالا می رو د. این گیاه در خرابه ها ،‌باغها و نقاط مرطوب که چهارپایان از آن عبور می کنند بحالت خودرو می روی ریشه این گیاه خزنده بوده و در ناحیه ای که سبز می شود کم کم تمام منطقه را فرا می گیرد .

ساقه این گیاه را پرزها و تارهای مخروطی شکل پوشانده که در صورت لمس کردن ساقه بدست می چسبد و پوست را می گزد که تولید خارش و سوزش می کند و شاید بهمین دلیل آنرا گزنه نامیده اند .

تخم آن نرم ، ریز و تیره رنگ  و مانند تخم کتان است قسمت مورد استفاده این گیاه برگهای تازه ، ریشه ف شیره و دانه آن است .

ترکیبات شیمیایی:

گزنه دارای تانن ، لسیتین ،‌اسید فورمیک ، نیترات پتاسیم و کلسیم ، ترکیبات آهن درد ، ویتامین C و نوعی گلوکوزید است که پوست را قرمز می کند از سرشاخه های این گیاه ماده قرمز رنگی بنام اورتی سین استخراج می شود .

خواص داروئی:

گزنه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است

1) گزنه مو را تقویت کرده و از ریزش موی سر جلوگیری می کند ، حتی در بعضی از مورد موی سر دوباره می روید . برای استفاده از این خاصیت 6 گرم سر شاخه ها و برگها و ریشه گزنه را بتنهایی و یا با 30 گرم چای کوهی در یک لیتر آبجوش ریخته و آنقدر بجوشانید تا حجم مایع به نصف برسد . شبها مقدری از این مایع را به سر بمالید و صبح بشوئید .

2)برای برق شدن و جلا دادن به موها بعد از شستشوی سر موها را با چای گزنه ماساژ دهید . بدین منظور یک قاشق چایخویر بگ گزنه خشک را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیمساعت بگذارید بماند . ماساژ دادن با این چای ، شوره سر را برطرف می کند.

3)دستگاه هاضمه را تقویت می کند

4)ادرار را زیاد می کند

5)برای درمان بیماری قند مفید است بدین منظور یک فنجان چای گزنه را سه بار در رو.ز میل کنید

6)ترشح شیر را در زنان شیدره زیاد می کند

7)اخلاط خونی را برطرف می کند

8)بیماریهای پوستی را برطرف می کند

9)برای باز کردن عادت ماهیانه از دانه گزنه استفاده کنید

10)در درمان کم خونی موثر است و تعداد گلبولهای قرمز را زیاد می کند

11)اگر در ادرار خون وجود داشته باشد گزنه آنرا برطرف می کند

12)گزنه عرق آور است

13)پاک کننده اخلاط سینه ، ریه و معده است

14)نیروی جنسی را تقویت می کند

15)گرفتیگ های کبدی را رفع می کند

16)برای از بین بردن زگیل ، ضماد برگهای تازه آنرا روی زگیل بمالید .

17)برای پاک کردن مثانه ، رفع عفونت مثانه و دفع سنگ از مثانه برگ گزنه را همراه با ریشه شیرین بیان دم کنید و بنوشید

18)برای التیام زخم ها و زخم های سرطانی از ضماد تخم گزنه مخلوط با عسل استفاده کنید

19)برای برطرف کردن کهیر از جوشانده گزنه بمقدر سر فنجام در روز بنوشید

20)درد نقرس را کاهش می دهد

21)برای برطرف کردن ناراحتی های زنانه قبل از عادت ماهیانه از چای گزنه استفاده کنید

22)ناراحتی های کلیه را برطرف می کند

23)ضماد آن درد عضلانی را برطرف می کند

24)کرم معده و روده را می کشد

25)درمان کننده بواسیر است

26)برای برطرف کردن درد رماتیسم ، برگهای تازه آنرا روی پوست بمالید .

طرز استفاده:

1- دم کرده گزنه : مقدر 40 گرم برگ گزنه را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت 10 دقیقه  دم کنید . مقدر مصرف آن سه فنجان در روز بعد از غذاست .

2- جوشانده گزنه : مقدر 30 گرم گزنه را در یک لیتر آب ریخته و بمدت 10 دقیقه آنرا بجوشانید . این جوشانده برای تصفیه خون مفید است . مقدر مصرف آن یک فنجان بین غذاها در روز است .

3-تنطور گزنه :‌یک قسمت برگ گزنه را با پنج قسمت الکل 50 درجه طبی مخلوط کرده  و در داخل شیشه در بسته بریزید و بمدت 15 روز هر روز آنرا تکان دهید بعد از اینمدت آنرا صاف کرده و در شیشه دربسته نگاهدری کنید . مقدر مصرف آن 15-10 قطره سه بار در روز می باشد .

مضرات :

گزنه اگر بیش از حد استفاده شود ممکن است برای روده ها و کلیه ها مضر باشد بنابراین بهتر است با صمغ عربی و کتیرا خورده شود

مقدر مصرف بیش از 10 گرم در روز ممکن است باعث بند آمدن ادرار شود . زنان باردار و کودکان باید از مصرف آن خورددی کنند .

 

نکاتی در مورد خرما

 

خرما میوه ای بسیار قدیمی است و نام آن در کتاب مقدس 42 بار تکرار شده است . این میوه پرخاصیت برای مردم شکورهای راوپایی و آمریکایی تا حدی ناآشنا است و آنرا فقط در کیک و شیرینی مصرف می کنند ولی در خاورمیانه و مخصوصا در کشورهای عربی بعنوان یک غذای اصلی بکار می رود .

یهودیان معتقدند درخت خرما در فلسطین و یا اسرائیل امروزی بفراوانی وجود داشته است بطوریکه در ناحیه بین دریای گالیله و دریای مدره جنگل بزرگی از درخت خرما بوده است .

مسلمانان معتقدند که حضرت محمد (ص) این درخت را خلق کرده اند . در دیانت مسیح ، برگ درخت خرما سنبل و نشانه شهادت و روح شهدائی است که در راه دیانت حضرت مسیح جان باخته اند

ترکیبات شیمیایی:

خرما دارای 25 درصد ساکاروز ، 50درصد گلوکز ، و مواد آلبومینوئیدی ، پکتین و آب می باشد . بعلاوه دارای ویتامینهای مختلف منجمله ویتامین A,B,C,E و مقدری املاح معدنی می باشد .

خواص داروئی:

درخت خرما خواص بیشماری درد و می توان گفت که از تمام قسمتهای این درخت می توان استفاده کرد و یک ضرب المثل عربی می گوید که خواص درخت خرما باندازه روزهای سال است.

از برگ و شاخه  درخت خرما سبد  و فرش تهیه می کنند . از هسته آن نان و از میوه خرما شراب و عسل . همانطور که می دانیم  خرما تنها میوه ایست که در صحرا وجود دارد و طبیعت این درخت را به مردم صحرا داده است که تمام احتیاجات خود را از آنر فع می کنند .

مردم صحرا هسته درخت خرما را در کرده و از آن نان می پزند یا در این هسته را بو داده و از آن بعنوان قهوه استفاده می کنند زیرا دم کرده آن بسیار مطبوع است و یا حتی این در را در آب برای چند روز خیس کرده و بعنوان غذای مقوی به شترهای خود می دهند و معتقدند که این غذا از گندم و جو مقوی تر است .

اعراب از قدیم اعتقاد داشتند که خرما انرژی خورشید را  گرفته و در خود ذخیره می کنند و این انرژی با خوردن خرما به بدن آنها منتقل می شود .

اعراب از خرمای کال نیز استفاده می کنند و معتقدند که اثرات درمانی بسیاری درد من جمله خرمای سبز تقویت کننده اعمال جنسی و انرژی زا یم باشد . حتی هسته خرمای سبز را نیز در کرده و پمادی از آن تهیه می کنند که برای زخمهای آلات تناسلی بکار یم رود .

اثر دیگر معجزه آسای هسته خرما از بین بردن تورم پلک های چشم است برای این منظور پمادی از در هسته خرما درست کرده و آنرا روی چشم می گذارند این پماد برای رشد مژه های چشم نیز بهترین دارو است .

زندگی پرمشغله و ناراحتی های روانی که میل جنسی را در بعضی از اشخاص از بین می برد بهترین علاجش خوردن مداو م خرما است که میل جنسی را باین اشخاص باز می گرداند . در زمانهای قدیم همواره خرما را برای قدرت و انرژی بکار می برده اند و هنوز بهترین میوه برای بازیافتن انرژی و قدرت جوانی است .

گلهای درخت خرما نیز خاصیت دارویی دارند . طعم گلهای درخت خرما تلخ است و اثر مسهلی درد

مضرات :

مواظب باشید در خوردن آن افراط نکنید زیرا دارای قند زیادی است . در این صورت آنهایی که لوزالمعده حساس دارند و یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آنها وجود دارد باید کمتر از این میوه استفاده کنند

 

خبری از تیم کلونی کوهنوردی نیشابور

 

تیم کلونی شهرستان همچنان به تست های خود ادامه می دهد تست های بعدی این تیم باز هم در دره زیبای بوژان برگزار شد. تفکر مربیان این تیم علاوه بر بالا بردن ظرفیت جسمی و روحی افراد بر کار فنی نیز هست و این را از انتخاب مسیرهای گرده ای تست ها می توان فهمید.

جو کوهنوردی هیمالیا را کاملا می توان در بین اعضای تیم حس کرد.خرید امکانات، گرفتن اطلاعات از مربیان تیم و دیگران، تمرینات فشرده از جمله عواملی هستند که جو هیمالیا نوردی را در بین بچه های تیم بوجود آورده ولی بگفته حمید میر بلوک مربی این تیم، تیم کلونی هنوز به تمرینات جدی تری نیاز دارد تا بتوان در مورد آن به طور قاطع اظهار نظر کرد وبعد از برنامه دماوند زمستانی ای که خود این مربی سرپرستی آن را بر عهده دارد می توان در مورد اعضای تیم و وضع کلی تیم برداشت نهایی را داشت.