وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

باز هم حرکت . . .

 

 

اصغر سید آبادی که چند صباحی بود به دلیل درد شدید زانو از برنامه های پر فشار به دور بود جمعه آینده برای بیست و دومین بار راهی بام ایران می شود ؛

 به امید پیروزی و سلامت 

جلسه هیئت

 

شب گذشته جلسه هیئت کوهنوردی با چند خبر و چند . . . به کار خود پایان داد.

۱-انتقاد شدید علی مختاریه از کم رنگ ظاهر شدن گروهها در برنامه های مشترک با هیئت.

۲-انتقاد شدید مجید نیک منش ازبرنامه هفته گذشته گروه پوریای ولی در رابطه با وضع نا مرتب و خارج از سیستم کوهنوردی در دره شمخال بود که در ادامه ایوب امین الرعایا رئیس هیئت کوهنوردی خاطر نشان کرد که هنوز گروهی با این نام به ثبت نرسیده و از دیدگاه هیئت به عنوان گروه رسمی  تلقی نمی شود.

۳-و آخرین موضوع هم از همراه بودن خانم روشن ضمیر با تیم اعزامی جمهوری اسلامی ایران به قله برودپیک خبر داد که در سایتهای اینترنتی به ثبت رسیده بود که مشخص شد این خبر در ادامه ثبت نام تیم کلونی نیشابور جهت صعود به این قله بوده که بعد از کنسل شدن برنامه شرکت طرف قرارداد در خبررسانی های بعدی این موضوع را اصلاح نکرده.    

رودمعجن

 

برنامه این هفته هیئت کوهنوردی طبق تقویم در منطقه رود معجن به قصد فتح قله ملکوه انجام شد . در این برنامه ۵/۱ روزه که ازظهر پنج شنبه ۲۱/۴/۸۶ آغازو تا بعد از ظهر جمعه ۲۲/۴/۸۶ به طول  انجامید تمامی افراد به جز یک نفرموفق به صعود قله شدند.  

کمر کندو

 

جمعه ۸ تیر ماه برنامه هیئت کوهنوردی آموزش سنگنوردی به سرپرستی حمید میربلوک و همچنین همکاری مجید نیک منش در منطقه میر آباد با حضور اعضای هیئت کوهنوردی نیشابور وباشگاه سنگنوردی سعید امینی و همچنین تیم کوهنوردی فولاد خراسان به اجرا در آمد.

مجید نیک منش مربی امداد کوهستان نیشابور در این برنامه به نکاتی از قبیل رهاسازی ؛ حمل  و بالاکشی مجروح نیز اشاره داشت. 

 

 

اسید لاکتیک و ساعدهای دم کرده

 

به سه دلیل ممکن است ساعدهای شما پس از یک صعود دشوار ، دم کرده و مثل سنگ سفت شود و متورم شوند.

1- به خاطر وجود اسید لاکتیک باقی مانده در ماهیچه ها که موجب تورم آنها می شود.

2- عضلات به خاطر انقباضات سخت وطولانی برای رها و آزاد شدن نیاز به زمان دارند.

3- وجود مقدار زیادی خون در ساعدها .

 

 

آنچه که در ادامه می آید سه روش پیشنهادی برای جلوگیری از خستگی ماهیچه های دست می باشد.

 

 

· تکنیک گرفتن گیره بصورت ضربان دار

پیش از ادامه بحث،  اول ببینیم اسید لاکتیک چیست و چگونه بوجود می آید ؟ بطور خلاصه می توان گفت که خون اکسیژن داری که وارد ماهیچه ها می شود می تواند ناکافی باشد و منجر به تولید اسید لاکتیک در آنها شود. اسید لاکتیک محصول یک فرآیند ماهیچه ای است که بدون نیاز به اکسیژن انجام می شود و به آن متابولیسم غیر هوازی می گویند. در مقابل این متابولیسم ما فرآیند هوازی داریم که در حضور اکسِژن صورت می گیرد. ( بررسی سیستم های انرژی )

یک دلیل برای اینکه چرا اکسیژن موجود در خون برای ماهیچه ها ناکافی است ، می تواند این باشدکه هنگامی که یک عضله منقبض می شود موجب فشرده شدن مویرگها می شود. این می تواند موجب اشکال در کار مویرگهای خونرسان به بافت ماهیچه ای شود. بطور تحقیقی می توان گفت که در یک فشار % 50 از حداکثر قدرت دست ،  مویرگها کاملا بسته می شوند و در یک فشار کمتر مویرگها به تدریج برای خونرسانی باز می شوند. در یک فشار پایین تر از % 20 فشار ماکزیمم می توان گفت که تقریبا تمامی آنها باز می باشند.

پس می توان گفت که گرفتگی ساعدها به خاطر تماس طولانی مدت و پیوسته با گیره ها می باشد. یک روش برای جلوگیری از این گرفتگی ، استفاده از تکنیک گیره گرفتن ضربان دار می باشد. شاید شما نا آگا هانه از این تکنیک زیاد استفاده کرده باشید. زمانی که وزن بدنتان را بر روی پاهایتان منتقل می سازید وتنها با یک دست گیره می گیریدو دست دیگرتان را لحظاتی استراحت می دهید و سپس جابجایی دست می کنید و همین کار را با دست دیگرتان تکرار می کنید.

این تکنیک کمک می کند تا ماهیچه ها ی دستتان برای خونرسانی ،  هر چند برای مدت کمی هم که شده ،  آزاد گردند.

• فشردن دستها و بالا نگاه داشتن آنها
گفتیم که یکی از دلایل تورم و سفتی ساعدهای دست تجمع فراوان خون در آنها می باشد. این می تواند یک مانع باشد نه یک مزیت؛ زیرا می تواند جلوی تغذیه و خونرسانی مناسب را بگیرد.
دلیل این امر این است که شریانها ( سرخرگها ) مسوولیت خونرسانی به ساعدها را بر عهده دارند در حالیکه وریدها ( سیاهرگها ) به خاطر تحت فشار بودن نمی توانند خون اضافی را به سمت قلب بازگردانند. وفشار زیاد شریانها موجب تجمع مقدار زیادی خون در ساعد می شود. و این زمانی تشدید می شود که شما پس از صعود دستهایتان را آویزان نگه می دارید.
پس برای جلوگیری از پمپاژ هر چه بیشتر خون به سوی ساعدها و متورم شدن آنها ، ساعدهایتان را بالای سرتان نگه دارید و آنها را به دیوار تکیه دهید.با انجام این کار شما به وریدها یا سیاهرگها ، کمک می کنید تا خونی را که با شدت و قدرت زیاد از سوی شریانها به ماهیچه های ساعد پمپاژ می شود ، به سوی قلبتان باز گرداند.
روش دیگری که به گردش خون در دستهایتان کمک می کند،  فشردن آنها می باشد. بدین ترتیب خونی که در وریدها جریان می یابد  افزایش می یابد.

• استراحت فعال – رقیق کردن و تصفیه اسید لاکتیک
حالا که به خاطر دشواری فراون مسیر صعود ، ماهیچه های بدنتان لاکتیکه شده اند ، نیاز دارید تا با استراحت فعال ، سرعت دفع اسید لاکتیک را افزایش دهید. یک روش برای این کار، افزایش ظرفیت خونرسانی بدن با گرم کردن آرام سایر ماهیچه های بدنتان می باشد.
کبد یک عضو تصفیه کننده خون می باشد. پس با افزایش گردش خون ، کبد می تواند اسید لاکتیک موجود در خون را از آن جدا کند و به ذخایر قابل استفاده  انرژی برای مواقع مورد نیاز تبدیل کند.در ضمن ریه ها می توانند اسید لاکتیک را بصورت گاز دی اکسید کربن از بدن خارج کنند.

تقویم سه ماهه دوم گروه کوهسار نیشابور

 

 

ردیف

تاریخ

برنامه

سرپرست

توضیحات

۱

۸۶/۴/۱

باز حیدر به چناران

لیلا روشن ضمیر

 

۲

۸۶/۴/۸

یال تیغ باریک

مهدیه خیر آبادی

تدارکاتی علم کوه

۳

۸۶/۴/۱۵

بوژان

زری سلیمانی

مشترک با گروه ابرار

۴

۸۶/۴/۲۲

ملکوه(رود معجن)

مهدیه یزدیان

مشترک با هیئت

۵

۸۶/۴/۲۹

دره شمخال

زهرا لطفی

 

۶

۵و۶/۴/۸۶

صعود قله شیر باد

لیلا روشن ضمیر

 

۷

۸۶/۵/۱۲

آموزش سنگنوردی

زری سلیمانی

 

۸

۱۴-۸۶/۵/۱۹

صعود قله هزار

یاسمن حسینی

 

۹

۸۶/۶/۲

آموزش سنگنوردی

زری سلیمانی

 

۱۰

۸۶/۶/۹

هاونی به بینالود

مهدیه یزدیان

 

۱۱

۸۶/۶/۱۶

پاکسازی کوهستان

محبوبه جهانداری

مشترک با هیئت

 

عکسی از برنامه پیمایش دره ایدلیک

 

این برنامه که هفته پیش توسط هیئت کوهنوردی نیشابور برگزار گردید مورد توجه بسیاری از کوهنوردان شهرستان بود که با توجه به انجام درخواست ها از سرپرست برنامه فقط ده نفر عازم این برنامه شدند

قله قوچگر

 

نمایی از قله قوچگر از مسیر روستای دیزباد