وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

مقدمه

 

به نام خداوند کوه , خداوند دشت, خداوند باران , خدارند برف

مقدمه

ما برای شناختن نام گل های نا آشنا چه سفرها کرده ایم

ما برای بوسیدن خاک قله ها چه خطر ها کرده ایم

کوهنوردی مسئله ای است قابل تامل و کوه عاشقی را می خواهد تا از ژرفای احساس گفتگو کند و از زبان پروانه ای که لذت وصل را در سوختن میان شعله های شمع می جوید با دشواری ها و داستانها بیان می کند.

میل و امید به پیروزی و مبارزه با دشواری ها و سرکشی ها و مهمیز کشیدن سرسختی های طبیعت , خواست فطری انسان هاست و سابقه ای دراز دارد و با عمر آدمی همگام است. عشق به ماجرا جویی آدمی را به مقابله و رویارویی با مخاطرات وا می دارد و استقبال از خطر را در نهاد انسان تحریک می کند و سردارانی را به نام کوهنورد به میدان زورآزمایی گسیل می دارد کوهستان سرشار از محبت و صفاست. در آنجا انسان با آسمان برف و باد در هم می آمیزد و در اقیانوس آفرینش غرق می گردد و جز به ملکوت نمی اندیشدغریزه انسان برای دست یابی به ناشناخته ها و پی بردن به مجهولات و پا گذاردن به جایی که کس دیگری به آن دست نیافته غلبه ای غرور آفرین بر دشواری ها و به مهمز کشیدن طبیعت سرسخت خواست فطری انسان هاست. رضایت خاطر یکی از مهمترین انگیزه های کوهنوردی است. از علت های صعود به کوه , امید به پیروزی در اولویت نخست قرار دارد.

گام نهادن در راه هویت یابی ,هویت بخشی و تدوین تاریخ کوهنوردی از اولین اقدام هایی است که می تواند در شناسایی ورزش کوهنوردی و توسعه آن نقش موثر داشته باشد.

و اینجاست که رسالت تکاپو و حرکت در امتداد این عشق لایتناهی جاری می شود و برگزاری نمایشگاه و همایش و جشنواره ملی عکس کوهستان چراغیست برای امتداد نوری عظیم با همه سختی ها و مشکلات به آینده می اندیشیم تا در ادامه راه خستگی از تن بزداییم و به جلوه گاه طلوع نور رسانیم.

انتهای ره ما خورشید است ره را گم نکنیم

                                                                                   مجید نیک منش

رییس هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی

                                                                                   شهرستان نیشابور

ششمین همایش تخصصی غار نوردی (شهرستان بوکان)

17 الی 20 تیر ماه 89

آذربایجان غربی (شهرستان بوکان)

غار قلایچی

روستای غلایچی یکی از مراکز تمدن مانایی ها و تپه های این روستا یکی از خواستگاه های تمدن این مرز و بوم غاری شگرف را در خود جای داده است و عمیق ترین چاه ایران را در آن قرار گرفته است.

روز جمعه 18/4/89 تیمی از سه نفر کروکی بردار (آرش یاسمن پور؛سرکار خانم واقف و آقای مهدی لگزیان) و یک تیم چهار نفره به سرپرستی آقای یوسف سوری نیا که تیم اکپلوره یا کاوش را تشکیل می دادند. وارد غار شدیم.

دهانه به شعاع 8 متر در ارتفاع 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته و می بایست کار را با یک فرود 110 متری آغاز کرد که البته 80 متر آن به صورت معلق در فضا می باشد.

پس از فرود به یک تالار عظیم با ستون هایی به ارتفاع 60 متر می رسیم.فضای شگرفی است و همه را محصور زیبایی خود می کند

کار تیم کروکی برداری به کندی پیش می رود و مجبور هستیم از تمامی فرعی ها و زوایای غار کروکی برداری کنیم.

پس از تالار به یک چاه 25 متری رسیده و راه را به یک تالار عظیم دیگر ادامه می دهیم.

منظره بسیار زیبایی است ترکیبات لکسیدی و چکیده و چکنده هایی بسیار متحییر کننده ای فضای تالار دوم را جلا داده است.

چند حوضچه آب در این تالار مشاهده می کنیم پس از استراحتی کوتاه و صرف تنقلات به کار خود ادامه می دهیم این تالار مکانی است که غار نوردان بوکان موفق به کشف تا این نقطه شده بودند.

ساعت 3 بعد از ظهر است ما باید ساعت 6 بعد از ظهر از غار خارج شویم

تیم کاوش که خیلی از ما جلو افتاده بودند در حال برگشت خبر بسیار خوبی به ما دادند و آن کشف چند چاه دیگر و یک دریاچه زیر زمینی به عمق 5 متر و تالار هایی بکر و دست نخورده بود.

پس از علامت گذاری آخرین نقطه اقدام به برگشت می کنیم و ادامه کار را به فردا موکول می کنیم پس از گذشتن از چاهها و تالار های غار به زیر چاه اول به ارتفاع 110 متر رسیده ؛ صعود از چاه به کندی صورت می گیرد.

صعود از این چاه بسیار هیجان انگیز است پس از خروج از غار در ساعت 7:30 مورد استقبال اهالی شهرستان بوکان قرار گرفتیم.

کل نقشه کشی تیم ما در روز اول حدود 600 متر می باشد.

روز شنبه 19/4/89

ساعت 8 صبح کار را شروع کرده و بلافاصله تا نقطه دیروز پیش می رویم ، از این نقطه  کار را ادامه می دهیم و در ادامه است که مبهوت این همه زیبایی و جلال و ابهت این غار می شویم

 دریاچه ای خشک شده از آب و مفروش به انواع گل کلمی های چند وجهی و در ادامه کار به گفته دیروز یوسف سوری نیا به دریاچه آب زیر زمینی به عمق 5 متر می رسیم.

تمام نقاط را ثبت می کنیم قابل ذکر است از این محل به بعد را , حتی بچه های بوکان هم پیمایش نکرده بودند که یکی از دستاوردهای این همایش به شمار می رود.

غار هنوز ادامه پیدا می کند و احتمال داده می شود که روزنه و راهی به غار دوکچی داشته باشد.

به هر حال ما با کمبود زمان مواجه می شویم و تصمیم به برگشت می گیریم ادامه کار را به غار نوردان بوکان می سپاریم تا در فرصتی بهتر بتوانند گوشه های پنهان این غار عظیم را کشف کنند.

ساعت 8 شب در بیرون غار هستیم همه تیم صحیح و سالم به طرف کمپ می رویم

روز یکشنبه:

حرکت به طرف شهر و مراسم اختتامیه

کوتاه و با کمی تاخیر از اخبار کوهنوردی نیشابور

 

کوهنوردی نیشابور در چند ساله اخیر دوران جدیدی از صعود های خود را تجربه می کند و شاهد رشد و حرکت کوهنوردانی جدید و با قدرت از نیشابور است که امیدواریم این روند در زمستان هم ادامه دار باشد.

1.      برنامه پیمایش دره رقز به سرپرستی مهدی صادقی و با حضور ایوب امین الرعایا در یک تیم جوان که بیشتر متشکل از جوانان سنگنورد داخل سالن و طبیعی بود از جمله حرکات بسیار زیبا و نویی بود که در بحث دره نوردی انجام شد که امیدواریم بتوانیم گزارشی کامل از آن را در وبلاگ درج کنیم.

2.      صعود های بسیار سرعتی و دور از حاشیه ای که به سرپرستی مسلم خیری در یک تیم کوچک و دوستانه انجام شد. صعود قلل توچال , دماوند , آزادکوه , و صعود تا حصارچال هر کدام در یک روز را می توان در رشته کوهپیمایی طبیعت دسته بندی کرد. با وجود اینکه این حرکت سنگین در نیشابور و توسط کوهنوردان نیشابوری انجام شد تقریبا تیم بی سر و صدا کار خود را انجام داد و به شهر بازگشت.

3.      صعود قله آرارات توسط تیمی چند نفره از نیشابور که شاخص ترین چهره آن آقای شادمهر تقی آبادی بود. ایشان یکی از قدیمی ترین افرادی است که در نیشابور اقدام به تشکیل گروه کوهنوردی (گروه صبا) کرد و در پی آن نیروهای زحمت کش بسیاری را تربیت و تحویل جامعه کوهنوردی نیشابور داد. همسر ایشان هم اولین بانوی نیشابوری هستند که توانستند پای بر بام ایران بگذارند.

4.      حرکت زیبای باشگاه کوهنوردی بینالود برای انجام کار زیبای دیگری در بام ایران از دیگر فعالیت های کوهنوردان نیشابوری در زمینه های قله نوردی محسوب می شود.این تیم که به سرپرستی رضا فتحی از مربیان خوب شهرستان نیشابور عازم دماوند شده است اکنون در منطقه مشغول فعالیت می باشد.همراه داشتم یک خانم کوهنورد که به تازگی به این عرصه قدم گذاشته است (از گروه کوهنوردی کوهسار) از شاخص های این تیم می باشد.

این تیم از ابتدای سال مشغول تمرین برای صعود قله دماوند از بیش از یک جبهه می باشد.صعود های نیم روزه سرعتی به شیرباد و صعود قله شاهوار از برنامه های تمرینی این تیم بود. امیدواریم پس از انجام صعود دوجبهه توسط بانوان گروه کوهنوردی هما این بار هم شاهد حرکتی در ادامه صعود های چند جبهه دماوند باشیم. برای این تیم و اعضایش در وهله اول سلامتی و در وهله دوم موفقیت کامل را خواستاریم.

5.      برنامه در حال اجرای پیمایش غار بتون از دیگر برنامه های زیبای در حال اجرا توسط بچه های هیئت کوهنوردی نیشابور می باشد.سرپرستی این تیم را مهدی لگزیان از غار نوردان فعال و با تکنیک نیشابور که در مقاطع ملی حرف برای گفتن دارد عهده دار است.