وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

پوشاک در کوهستان (زمستانی)

 

 

پوشاک:

بحث پوشاک در کوهستان یکی از ارکان موفقیت و یا عدم موفقیت در صعود های زمستانی است. لباس کوهنوردی از سه لایه زیرین ،میانی و بیرونی تشکیل شده است . لایه زیرین البسه بایستی قابلیت دفع تعریق بدن و انتقال آن به لایه میانی لباس را داشته باشد .اگر جنس این لباس از پلی استر و حالت آن به شکل استریج باشد می تواند تاثیر مهمی در اجرای برنامه شما داشته باشد .

معمولا لایه های میانی لباس ها را از جنش پشم و یا بهتر از آن از جنس پلار استفاده می کنند .خاصیت عایق گرما بودن  این نوع از لباس ها است که باعث گرم شدن بدن حتی در دما های زیر صفر می شود.

لایه بیرونی لباس کوهنوردی باید ضد آب ، ضد باد وضد سرما باشد . هم اکنون بهترین نوع این لباس ها را کمپانی گرتکس تولید می کند . این نوع پارچه از الیافی مقاوم با منفذ هایی 2000بار بزرگتر از بخار آب و 200 برار کوچک تر ا آب هستند به همین دلیل به راحتی بخار بدن را دفع میکنند ولی از نفوذ آب و باد به داخل  جلوگیری می کنند .

کفشها و دستکش ها نیز یکی از عوامل مهم در زمستان است . دستکش کوهنوردی نیز بایستی مانند البسه از سه لایه مجزا تشکیل شده باشد که مطمئنا لایه بیرونی آن باید ضد آب باشد .

کفش کوهنوردی به تناسب ارتفاع صعود شده متغیر است . دمای منطقه ، میزان بارش برف و فصل صعود همه در انتخاب کفش مناسب دخیل هستند.

هرچه قله مورد نظر شما به خط استوا نزدیک تر باشد دمای آن بالا ت و هر چه دور تر باشد سرد تر است .

در ارتفاعات هیمالیا در برخی شرایط دمای هوا گاهی اوقات حتی به سی تا چهل درجه سانتیگراد زیر صفر هم می رسد .پس لازم است از کفش هایی با سه لایه استفاده کرد . کفشهای دو لایه نیز می توانند در دماهایی به اندازه سی درجه زیر صفر جوابگوی نیاز شما باشند . و اما کفشهای تک پوش  که بیشتر از جنس چرم درست شده است برای صعود چهار هزار متری در کشئر ما مناسب هستن که البته با توجه به شرایط ممکن است به کفش دو پوش احتیاج پیدا کنید .کفشها چرمی تا حدود هشت الی ده ساعت قابلیت ضد آب بودن خود را حفظ می کنند . این در حالی است که شما آن ها را با استفاد از پی (چربی حیوانی) خوب عایق کرده اید.برخی از این کفشها از لایه های بسیار زیاد چرم که روی هم پرس شده اند تش کیل شده است . درکفشهای تک پوش خوب از یک لایه نمد نیز استفاده می شود که این خود باعث گرم تر شدن درون کفش می شود.

به خاطر داشته باشید که برای استفاده از کفشهای زمستانی باید از جورابهای ضخیم پشمی استفده کرد .پس به خاطر داشته باشید د هنگام خرید کفش نیم الی یک شماره کفش خود را بزرگتر انتخاب کنید.