وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

درختکاری

 

جمعه گذشته در یک برنامه همگانی در نیشابور حدود 90 نفر از کوهنوردان نیشابوری به طبیعت رفته و گوشه ای از دین خود را به طبیعت ادا کردند.این برنامه که در منطقه حفاظت شده حیدری برگزار شد با یک هفته تاخیر بدلیل بدی شرایط جوی شکل گرفت و کمی نفرات برگزار کننده آن هم به همین دلیل می باشد.

بسیاری از تیم های نیشابوری از قبیل دانش , پیام , صبا, بینالود , کوهسار , بنیاد جانبازان در این برنامه حضوری فعال داشتند.

 

 

در ابتدای برنامه توضیحی توسط ایوب امین الرعایا در مورد نحوه کاشت درختان ارس داده شد تا بیشترین بازده از این برنامه نصیب طبیعت شود.

6- گاهنامه1

 

«اهم مقام های سنگنوردی سالنی»

27/2/83 معرفی دو نفر آقای حمید میربلوک و رضا فتحی جهت شرکت در کلاسها

21/2 لغایت 29/2/80 شرکت در تست تیم ملی نو جوانان و جوانان , اعزام آقای توزنده جانی به تهران

7/5/80 کسب مقام سوم آسیایی آقای حمیدرضا توزنده جانی (زنجان)

31/4/81 شرکت در مسابقات قهرمانی کشور و کسب مقام اولی آقای حمیدرضا توزنده جانی در دو رشته سرعت و سختی برای اولین بار در کشور

15/10/81 کسب مقام چهارمی آقای حمیدرضا توزنده جانی در مسابقات مالزی

22/11 الی 26/11/81 کسب مقام دوم کشور آقای ابراهیم چنبری در مسابقات قهرمانی کشور آموزشگاه های تهران

30/11 الی 2/12/81 اجرا مسابقات جام فجر در نیشابور

23/2/82 کسب مقام سومی آقای حمیدرضا توزنده جانی در مسابقات قهرمانی کشور(دامغان)

27,28/6/82 مسابقات سنگنوردی داخل سالن انتخابی تیم ملی پارک ملت تهران و کسب مقام اولی سرعت و دومی سختی آقای حمیدرضا توزنده جانی

6/12/82 شرکت در مسابقات بین المللی جام فجر با حضور کشورهای انگلیس , فرانسه و قزاقستان و کسب مقام اولی آقای حمیدرضا توزنده جانی در این دوره از مسابقات و کسب مقام ششم سختی مسیر آقای علی برات زاده

15/6/83 شرکت در مسابقات قهرمانی کشور ( پلور) و کسب مقام دوم کشور (حمیدرضا توزنده جانی)

28/9/83 اعزام غلامعلی برات زاده و حمیدرضا توزنده جانی یه مسابقات آسیایی 2004 کره جنوبی

28,29/11/83 شرکت در مسابقات جام فجر دامغان و کسب مقام سومی آقای حمیدرضا توزنده جانی در این دوره از مسابقات

25/4/84 شرکت آقای حمیدرضا توزنده جانی در مسابقات کرمان و کسب مقام اول

18/5/84 شرکت آقای حمیدرضا توزنده جانی در مسابقات جهانی چین و کسب مقام یازدهمی جهان

شرکت در مسابقات انتخابی تیم ملی سنگنوردی شهر پلور و به عضویت در آمدن چهار نفر از نیشابور به تیم ملی ابولفضل فولادی , حمیدرضا توزنده جانی , غلامعلی برات زاده , اسماعیل تقی آبادی

16/6/84 میزبانی اردو تیم ملی سنگنوردی به مدت ده روز

29/6/84 شرکت در مسابقات قهرمانی آسیایی کرمان و آقایان , اسماعیل تقی آبادی و کسب ششم آقای حمیدرضا توزنده جانی در این دوره از مسابقه

1/10/84 شرکت در مسابقات بولدرینگ قهرمانی کشور در همدان و کسب مقام دوم و سوم کشوری توسط آقایان غلامعلی برات زاده و حمید رضا توزنده جانی

11/84 شرکت در مسابقات قهرمانی کشورآموزشگاه های تهران و کسب مقام قهرمانی آقای خسرو هاشم زاده

12/84 شرکت در مسابقات قهرمانی کشور جام فجر و کسب مقام قهرمانی این دوره از مسابقات توسط آقای حمیدرضا توزنده جانی ( همدان)

(تابستان 85)

شرکت در مسابقات قهرمانی کشور گرگان و کسب مقام های اولی جوانان و کسب مقام اولی نو جوانان و دومی و سومی نوجوانان

شرکت در مسابقات انتخابی تیم ملی سنگنوردی  شهر پلور و کسب مقام دومی این دوره توسط آقای غلام علی برات زاده در رشته سختی مسیر و کسب مقام قهرمانی سرعت توسط آقای حمیدرضا توزنده جانی

اعزام آقای غلام علی برات زاده و حمیدرضا توزنده جانی و اسماعیل تقی آبادی به اردوی تیم ملی سنگنوردی و به عضویت در آمدن آقای غلامعلی برات زاده به تیم ملی و اعزام به مسابقات آسیایی تایوان

 

پاورقی : چقدر زیاد شدن. ولی حیف که به هر دلیلی توی اینهمه مقام خیلی کم صحبت از مقام های خارج از کشور شده است

  

 

  

گردشی در ارتفاعات گرینه

 

برنامه هفته پیش تیم کلونی شب مانی در گرینه بود. در این برنامه یال بین دره اصلی و دره پاتخت تا محل تلاقی آن با خط الراس در روز اول طی شد که در طول راه توضیحاتی توسطمربی تیم آقای فتحی در مورد بهمن و بهمن شناسی و همچنین شناسایی یال ها و مسیر های بهمنی داده شد.سپس مسیر از یکی از آبریز های اصلی رودخانه بزرگ به کف رودخانه ادامه پیدا کرد. تیم شب را در یکی از خانه باغ های روستا سپری کرد.  صبح روز بعد قله قوچگر از روی یک یال میان بر به یال ججرو (jajaro) صعود شدگفتنی است که در هر دو روز آفتاب بسیار سوزان و داغ بود که باعث سوختگی شدید صورت اکثر اعضا شده بود.این برنامه آخرین برنامه اصلی تیم کلونی در سال 1385 بود.

جسته گریخته از تیم کلونی شهرستان و هیئت کوهنوردی

 

  تیم کلونی در آخرین برنامه های اجرایی خود در سال 1386 رو به برنامه هایی برای بالا بردن سطح کار فنی اعضای خود رو آورده است. اجرای برنامه درای تولینگ در سه شنبه هفته پیش مورخ 8/12/85 و اجرای برنامه سنگنوردی در همین سه شنبه(15/12/85) نشان از این دارد که در یک برنامه هیمالیا نوردی نه تنها بحث هایی از قبیل قدرت بدنی , هماهنگی اعضای تیم و... اهمیت دارند بلکه سطح کار تیم نیز مد نظر مربیان و برنامه ریزان این تیم برای اجرای همچنین برنامه ای هست.

 

در جمعه ای که پیش رو داریم هیئت کوهنوردی نیشابور آخرین برنامه تقویم خود را که همانا درختکاری می باشد را اجرا خواهد کرد و کوهنوردان نیشابور در یک برنامه مشترک سال را با بازسازی سال تمام خواهند کرد.این برنامه در منطقه حیدریه نیشابور که یک منطقه حفاظت شده نیز هست اجرا می شود.

با توجه به این که هیئت کوهنوردی نیشابور در سال های پیش و همچنین در میان سال در بحث محیط زیست فعال بوده امسال  2700 اصله درخت ارس به نیشابور اختصاص داده شد و یک تیم کارشناسی از تهران به منطقه آمدند تا وضعیت منطقه را ارزیابی نمایند و در نتیجه آن یک محدوده چهار هکتاری در نظر گرفته شده تا درختکاری در همان محدوده به طور متراکم کاشته شود و از حالت پراکنده که در سال های گذشته انجام می شد جلو گیری به عمل آید.قرار است در قالب همان تیم کارشناسی نتایج این حرکت در منطقه در سال های آینده ارزیابی نیز بشود.

تقویم سه ماهه اول سال 1386 هیئت کوهنوردی نیشابور

 
 

ردیف

تاریخ

برنامه

منطقه

سرپرست

توضیحات

1

فروردین 86

سنگنوردی

اخلمد

حاجی بیگلو

 

2

17/1/86

آموزش برف و یخ

بینالود

میر بلوک - فتحی

 

3

فروردین 86

اردوی هیمالیانوردی

علم کوه

فتحی

مخصوص اعضای منتخب

4

31/1/86

بازسازی پناهگاه دشهید

بینالود

مختاریه

 

5

اردیبهشت 86

اردوی هیمالیا نوردی

البرز مرکزی

میر بلوک

مخصوص اعضای منتخب

6

اردیبهشت 86

برنامه عمومی

بوﮋان

سلیمانی

ویﮋه بانوان

7

14/2/86

قله شاهوار

شاهرود

صامر ابراهیمی

مشترک با گروهها

8

اردیبهشت 86

آموزش سنگنوردی

 

نیک منش

 

9

خرداد 86

اردوی هیمالیا نوردی

دماوند

امین الرعایا

مخصوص اعضای منتخب

10

خرداد 86

مسابقات سنگنوردی

 

فولادی

 

 

با توجه به اینکه در دوره های پیش ناهماهنگی هایی در مورد برنامه های مشترک به وجود آمده بود این دوره هیئت کوهنوردی تقویم خود را زود تر از حد معمول اعلام داشت تا نا رضایتی های گذشته بوجود نیاید

رفع خستگی در کوه

 

خستگی پدیده ای است که اکثر افراد را پس از انجام دادن فعالیت زیاد گرفتار می کند بنابراین اگر شما هم جز آن دسته از افردای هستید که دلتان می خواهد پس از انجام فعا لیت در کوه کمتر خسته شوید و به کار خود ادامه دهید.توصیه می کنم به گفته محققان ایتالیایی دقت کنید .محققان دانشگاه علوم پزشکی (نایل)اعلام کردند مهمترین عامل خستگی که پس از انجام کارهای سخت انسان را درگیر می کند کاهش میزان اسید فولیک در بدن است .اسید فولیک همان ویتامین ب9 است که به میزان فراوان در انواع لوبیا نخود عدس جو کلم بروکلی نخود سبزپرتقال و سبوس گندم به وفور یافت می شود .هرکدام از مواد غذایی فوق در تقویت اعصاب رفع خستگی و ضعف و بی رمقی بسیار موثر خواهد بود اما آنچه محققان ایتالیایی به تمام مبتلایان به خستگی مزمن توصیه نموده اند مصرف روزانه اسفناج به عنوان یکی از غنی ترین منابع حاوی اسید فولیک بوده که خوردن آن به صورت عصاره و یا بورانی تاثیر بسزایی در فرونشاندن خستگی جسمی و فکری خواهد داشت .پس دوست عزیز توصیه می شود وقتی به کوه می روید با خود یک شیشه 1.5 لیتری آب اسفناج ببرید مسلما بی تاثیر نخواهد بود.

کاهو

 

کاهو یکی از قدیمیترین سبزیجات دنیا است منشاء آن در هندوستان وآسیای مرکزی می باشد . کاهو طبق مدارکی که بدست آمده از شش قرن قبل از میلاد در ایران مصرف می شده است و یک قرن قبل از میلاد به روم راه یافته و غذای مهمی برای رومیان بوده است . کریستف کلمب تخم کاهو را به دنیای جدید برد بطوریکه از اوائل قرن پانزدهم میلادی کاهو در هائیتی و باهاما کشت می شده است . کاهو گیاهی است یکساله که دارای برگهای پهن و دراز و سبز روش می باشد و با طعم کمی شیرین .

انواع مختلف کاهو که در حال حاضر در آمریکا کشت می شود حدود 16 نوع می باشد که در تمام طول سال وجود دارد رویهمرفته دو دسته کاهو وجود دارد :

1-کاهوی پرورشی و اهلی که در سالاد استفاده می شود که کاهوی گرد Head Lettuce و کاهوی ایرانی Romano Lettuce از انواع مهم آن است .

2- کاهوی وحشی یا کاهوی خودرو

کاهوی ایرانی از نظر مواد غذایی از کاهوی گرد بهتر است . کاهوی گرد ارزش غذایی چندانی ندارد زیرا دارای مقدر زیادی الیاف است که تولید گاز و نفخ در معده می کند .

ترکیبات شیمیایی:

در صد گرم کاهوی ایرانی مواد زیر موجود است :

آب                             94 گرم

انرژی                       18 کالری

پروتئین                     1/2 گرم

موادنشاسته ای        0/1 گرم

کلسیم                    65 میلی گرم

فسفر                      25 میلی گرم

آهن                        1/5 میلی گرم

چربی                     0/2 گرم

کلسیم                   18 میلی گرم

سدیم                    10 میلی گرم

پتاسیم                  250 میلی گرم

ویتامین آ                500 واحد

ویتامین ب 1           0/5 میلی گرم

ویتامین ب 2           0/08 میلی گرم

ویتامین ب 3          0/4 میلی گرم

ویتامین ث             10 میلی گرم

ارسنیک                0/02 میلی گرم

اسید اگزالیک         0/003 میلی گرم

کاهو ضمنا دارای مواد معدنی مانند نیکل ، کبالت ،  سولفور و مس می باشد

مواد شیمیایی کاهو عبارتند از : لاکتوکاروم Lactucarum ( که ماده ای است مخدر ) موم ، رزین ، مالیک اسید و سوکسی نیک اسید ، لاکتوم کاروم خواب آور و مسکن است .

از لاکتوم کاروم بعنوان داروی خواب آور و مسکن و نیز در چشم پزشکی برای گشاد کردن مردمک چشم استفاده میشود .

از کاهو همچنین ماده ای بنام تریداس Thridace گرفته می شود که مسکن و ضد درد است . برای تهیه تریداس ساقه کاهو رسیده را تکه تکه کرده وشیره آنرا با فشار خارج می سازند . این شیره را سپس حرارت داده تا در اثر حرارت مواد آلومینی آن منعقد می شود در نتیجه مایعی صاف بدست می آید . این مایع را تحت درجه حرارت کم و در خلاء حرارت داده که تریداس بدست می آید . این مایع را می توان خشک کرد و بصورت پودر درآورد .

خواص داروئی:

خواص گیاه کاهو

کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و مرطوب است

1)کاهو تمیز کننده خون است

2)کاهو بعلت داشتن آهن خونساز است

3)ضد تورم است

4)کاهو خواب آور و آرام بخش است

5)کاهو برای ضعف اعصاب مفید است

6) کاهو ملین و ادرار آور است

7)خوردن کاهو برای مالیخولیا مفید است

8)کاهو زخم های مجاری ادرار و مثانه را درمان می کند

9)اگر کاهو را با سکنجبین و یا سرکه بخورند اشتها آور است

10)کاهو اثر ضد تشنج دارد

11)درد معده را تسکین می دهد

12)کاهو قوای جنسی را تقویت می کند

13)برای برطرف کردن درد سینه کاهو را بپزید و بخورید

14)زنان شیدره اگر می خواهند که شیرشان زیاد شود باید کاهوی پخته بخورند

15)ورم غدد لنفاوی را برطرف می کند

خواص تخم کاهو

تخم کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است

1-تخم کاهو مخرب و خواب آور است

2-خوردن تخم کاهو زکام را برطرف می کند

3-تخم کاهو برای درد سینه مفید است

4-خوردن تخم کاهو برای دستگاه ادراری نافع است و آنهائیکه قطره قطره ادرار می کنند باید تخم کاهو بخورند
( در حدود 10 گرم روزانه ) تا این مرض برطرف شود .

مضرات :

اگر در خوردن کاهو افراط نکیند این گیاه بهیچوجه مضر نیست زیاده روی در خوردن کاهو باعث کم شدن قدرت جنسی ، فراموشی و کم شدن حافظه ، ضعف دید چشم و نفخ شکم میشود .

برای برطرف کردن این عوارض می توان کاهو را با نعناع ، کرفس و زیره میل کرد .

 

شب مانی تیم کلونی بر روی قله شیرباد

 

روز جمعه مورخ 4/12/85 تیم کلونی در یک برنامه سنگین خط الراس تیغ اره واقع در روستای خرو را تا شیرباد طی کرد و شب نیز در یک برنامه از پیش مشخص شده بدون اطلاع اعضای تیم اقدام به شب مانی بر روی قله می نمایند. روز بعد چند تن دیگر از اعضای تیم که روز جمعه در برنامه حضور نداشتند به صورت نمایشی در غالب یک تیم نجات قله شیر باد در طی نیم روز صعود کرده و در محل خانه سنگی واقع در منطقه بوﮋان دو تیم به هم می پیوندند.با توجه به برنامه ای که در پیش است چنین برنامه ای در برنامه های آماده سازی تیم کلونی لازم بود تا اعضای تیم با شرایط بیواک کردن بیش از پیش آشنا شده تا در لحظات حساس اقدامات لازم را به عمل آورند.

 

اعضای تیم شب مانی :

1- صامر ابراهیمی

2- حمید میربلوک

3- امیر حمداد

4- حسن نصیب پور

5- مهران شکوهی راد

6- عزیز منفرد

7- محمد قارا چشمه

 

اعضای تیم دوم

1- رضا فتحی

2- مجید نیک منش

3- رضا شادابی

4- سعید حاجی بیگلو

سرمای حاصل از وزش باد و هایپوترمی

 

   کاهش گرمای بدن بیش از مقدار تامین آن را که براثر سرمای حاصل از وزش باد یا به علل دیگر ایجاد می شود   هایپوترمی Hypothermia  می گویند.

فعالیت ارادی برای جبران گرمای ازدست رفته می تواند بصورت گرم کردن بدن با فعالیتهای ورزشی یا یصورت غیر ارادی نظیر لرزیدن باشد.

اگر دمای بدن انسان را 37 درجه سلسیوس در نظر بگیریم ، افزایش یا کاهش یک درجه دما سبب ایجاد تب یا لرز در بدن می شود. بخشی از گرمایی که در عضلات تولید می شود به داخل جریان خون گسترش می یابد وبخشی دیگر به سطح پوست بدن هدایت می شود که معمولا دمای آن حدود 2 تا 5 درجه از اندامهای داخلی کمتر است.

بر اثر تحقیقات به عمل آمده اگر دمای داخل بدن به 35 درجه برسد ، سبب بی نظمی وناهماهنگی در فعالیت اعضای بدن ، و اشتباه در اعمال وکارها می شود.در دمای 4/34 در جه سلسیوس توهمات آغاز می شود. بیمار اغلب تصور می کند که خود و دیگران بدون صدا حرف می زنند. اگر کاهش دما ادامه یابد انقباض عضلات ، عدم تمرکز وبی دقتی در عمل و دیده ها مشاهده می شود . وبه تدریج حالت تسلیم پذیری وانفعال در شخص ظاهر می شود.این کاهش سطح هوشیاری به علت کاهش یافتن رسیدن اکسیژن به مغز وکاهش دمای مغز می باشد.(هایپوکسی)

نکات زیر توصیه می شود:

1- هنگام ورزش باد دمای هوا با یک رابطه غیر خطی کاهش می یابد. این رابطه را می توانید از جدول سرمای حاصل از وزش باد بیابید.

2- تا آنجا که می توانید در هنگام صعود بدن ولباسهای خود را خشک نگاه دارید . زیرا لباس خیس حدود 90 درصد از قدرت پوشش و عایق بندی خود را از دست می دهد. لباسهای از نوع گورتکس که قابلیت تنفس ، ضد باد و آب بودن را دارند برای صعود بسیار ایده آل می باشند. پوشیدن بادگیر بدون خاصیت تنفس که موجب تعریق زیاد موقع صعود می شود ، توصیه نمی شود.

3- نوشیدنی های گرم نظیر قهوه غلیظ ، چای ، شیر نسکافه و ...کمک بزرگی برای جلوگیری از هایپوترمی است. شخص مبتلا به هایپوترمی نباید از مشروبات الکلی استفاده کند. لازم به ذکر است که نباید دمای نوشیدنی از دمای بدن خیلی بیشتر باشد .زیرا با خوردن یک نوشیدنی داغ ، مغز به رگهای سطح پوست بدن فرمان می فرستد وسبب گشاد شدن آنها می شود که این امر تنها موجب اتلاف بیشتر دما از سطح بدن می باشد.

4- اگر لباسهای شما بر اثر برف یا باران یا به هر علت دیگر خیس شد سعی کنید آنها را عوض کنید. در ضمن اولین کار هنگام وارد شدن به پناهگاه یا چادر می تواند عوض کردن لباسهای زیر ، وپوشیدن لباس نخی خشک باشد.

5- با مصرف غذاهای گرم وانرژی زا و استراحت انرژی گرمایی از دست رفته را مجددا تامین کنید.

6- داشتن یک روحیه قوی ونباختن خویش در هنگام شرایط بحرانی ، دیگر نیازی به یاد آوری ندارد.