وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

شستشوی طناب

 

اصولا هر مقدار که در کوه مراقب طناب و نظافت آن باشیم بالاخره طناب شما کثیف می شود. در صورتی که این اتفاق افتاد بهترین راه این است که طناب را باز کرده و آنرا به سبک برق کار ها ببافید این نوع بافتن سبب می شود که طناب در هنگام شستشو در هم نپیچد و آسیب نبیند.

سپس آنرا داخل ماشین لباسشویی انداخته و بدون استفاده از پودر شستشو و با تایم کوتاه و آب سرد آنرا شستشو دهید. می توانید از برخی شامپو های ملایم توصیه شده توسط تولید کننده نیز استفاده کنید. سپس آنرا بیرون آورده بافت آنرا باز کنید و طناب را در سایه و محیط خنک خشک کنید.شاید چندین روز تا یک هفته خشک شدن طناب طول بکشد. بدون ماشین لباسشویی نیز می توان با استفاده از یک تشت طناب را شستشو داد. مقداری آب و شامپوی ملایم درون تشت ریخته آنرا با پا آهسته لگد می کنیم. سپس آب آنرا عوض کرده و ادامه می دهیم تا طناب تمیز شود. ممکن است طناب های کهنه سفت و خشک شوند. در این صورت باید طناب را با نرم کننده های توصیه شده به وسیله تولید کننده شستشو داد.

برگرفته از : کتاب گره ها و طناب ها

نوشته : دان رالیک

ترجمه : شاهین محمدی یگانه

 

جلسه اختصاصی اعضای تیم کلونی

 

در جلسه ای که یکشنبه شب همین هفته مورخ (26/1/86) برگزار شد. مسائل پشتیبانی وهمچنین انتخاب اعضا بررسی شد.

طی این جلسه اعلام شد که هنوز هیچ گونه از کمک های مالی وعده داده شده عملی نشده است و برای بستن قرار داد باید وامی گرفته شود تا بعدا پرداخت شود که با توجه به شرایط موجود ممکن است هزینه برنامه به طور کامل فراهم نشود و تعداد انتخابی افراد به هشت نفر کاهش پیدا کند.

در صورت فراهم نشدن هزینه برنامه میزان مابه التفاوت از افراد شرکت کننده وصول خواهد شد که به میزان حداکثری بیست میلیون ریال خواهد بود.

با شرایط گفته شده از اعضا ثبت نام مجددی برای روبرو شدن با شرایط بالا به عمل آمد که تمام افراد ثبت نام کردند لازم به گفتن است که خانم زری سلیمانی قبل از این جلسه انصراف خود را بیان کرده بودند و همچنین دو نفر دیگر از اعضا در جلسه غیبت داشتند.

نگهداری از طناب

طناب های کوهنوردی نو معمولا مستعد تاب برداشتن و پیچ خوردن می باشند. برای از بین بردن پیچ ها طناب را از حلقه باز کنید. هنگام باز کردن سعی کنید هر بخش طناب را چندین بار دست بکشید. طناب را روی یک دیواره بلند فرو ریخته و پیچ های آنرا باز کنید. این کار را تا مرتب شدن طناب ادامه دهید. البته این موضوع معمولا وقتی اتفاق می آفتد که شما یک گره نیم خفت (حمایت) اجرا کرده اید یا اینکه طناب را از حلقه در آورده اید. طناب های کوهنوردی طبیعتی انعطاف پذیر دارند. ولی باید مراقب آنها باشید. عوامل زیادی در طبیعت هستند که ممکن است موجب از بین رفتن آنها شوند. خطرات متداول صخره های نوک تیز, کثیفی,اشعه ماورائ بنفش و مواد شیمیایی معمول می باشند. برای اجتناب از سائیدگی طناب روی لبه های تیز می توان لبه ها را با چکش صاف کرد. اگر امکانت پذیر نبود از طنابچه ها یا تسمه های کوهنوردی بعنوان کارگاه می توان استفاده کرد که طناب اصلی روی لبه سنگ قرار نگیرد. وقتی که از یک تسمه یا طنابچه برای ایجاد کارگاه و یا اتصال به سر طناب اصلی استفاده می کنید خیلی دقت کنید. قرار دادن یک پد یا کوبیدن لبه های تیز می تواند مفید باشد. توجه داشته باشید که سائیدن لبه های تیز صخره ها از بریده شدن یک طناب تحت بار بطور کامل جلوگیری نمی کند. کثیف بودن جدای از سیاه کردن دست ها و لباسها سبب سایش داخلی در طناب می شود. طناب را روی زمین نیاندازید و هرگز آنرا لگد نکنید. یک زیر انداز جهت پهن کردن طناب روی آن تهیه کنید که تا حد ممکن تمیز بماند. کیف های حمل طناب بسیار عالی است. نه تنها طناب را تمیز نگه می دارد (چون داخل آن طناب چیده می شود) به حلقه کردن هم نیاز ندارد و از تاب برداشتن آن هم جلوگیری می کند. اگر طناب مدت زیادی زیر نور خورشید قرار نگیرد احتمال تخریب آن توسط اشعه ماورائ بنفش وجود نخواهد داشت. باید دقت لازم انجام شود طناب را همواره در سایه نگهداری کنید. طناب هایی که در اثر نور آفتاب رنگ آن رفته است باید با احتیاط زیاد استفاده کرد.

از مواد شیمیایی متداول که طناب را از بین می برد می توان به اسید سولفوریک باتری ها ,کلرین و سفید کننده ها اشاره کرد. اگر فکر می کنید طناب هنگام انبار کردن یا انتقال در مجاورت این مواد خواهد بود آنرا درون کیسه محافظ قرار دهید. بر خلاف تصور مواد نفتی به طناب آسیب نمی رسانند ولی در هر صورت آنرا مستعد فاسد شدن می کنند.

 

                         

 

برگرفته از : کتاب گره ها و طناب ها

نوشته : دان رالیک

ترجمه : شاهین محمدی یگانه

       

 

تقویم سه ماهه اول سال 1386 گروه کوهنوردی کوهسار نیشابور

 

                                                                   

ردیف

تاریخ

برنامه

سرپرست

توضیحات

1

17/1/86

خرو به درود

مهدیه یزدیان

مسیر نرم پا

2

24/1/86

باغرود- اوشک

 

ویﮋه تیم جوانان

3

31/1/86

صعود قله جستی

مهدیه خیر آبادی

 

4

7/2/86

برفریز

 

ویﮋه تیم جوانان

5

10/2/86

کوهپیمایی عمومی

زری سلیمانی

گرامی داشت هفته معلم

6

14/2/86

صعود قله شاهوار

لیلا روشن ضمیر

مشترک با هیئت

7

21/2/86

بوﮋان– سنگنوردی

 

ویﮋه تیم جوانان

8

28/2/86

قله سوقند

محبوبه جهانداری

 

9

4/3/86

دیزباد- کوهپیمایی سنگنوردی

 

ویﮋه تیم جوانان

10

14.15/3/86

بار به بینالود

مهدیه یزدیان

 

12

25/3/86

صعود قله یالانچی

عزت شمس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      ضمنا

 

 

 

               Email: mtkoohsar@yahoo.com                      

tel: 6612660                        

                       ضمنا تاریخ جلسات گروه دوشنبه اول هر ماه راس ساعت ۱۷ می باشد.

اولین جلسه رسمی هیئت کوهنوردی نیشابور

اولین جلسه هیئت کوهنوردی نیشابور در سال جدید رسمیت یافت. در این جلسه پس از بررسی  برنامه درختکاری پارسال طبق معمول گروه های شهرستان نیشابور و اعضای هیئت کوهنوردی نیشابور گزارش خود را ارائه کردند که در این بین گزارش یکی از اعضای هیئت جالب توجه بود و آن هم شرکت کردن دو تن از اعضای تیم کلونی شهرستان در تست های انتخابی تیم کلونی استان بود.

در این گزارش که توسط امیر حمداد یکی از اعضای جوان کلونی نیشابور گفته شد بیان نشد که هدف از شرکت وی و همنوردش (مهران شکوهی) در این تست چه بود.

تقویم سه ماه بهار ۱۳۸۶گروه کوهنوردی پیام

 

 

ردیف

تاریخ

نام برنامه

منطقه

سرپرست

توضیحات

1

3/1/86

قله کلاغان

میرآباد

وجوهی

آمادگی جسمانی

2

10/1/86

قله اوشک

رود

اسکناسی

از مسیر میدان تیر

3

17/1/86

کوه پیمایی

گرینه

وثوقی نیا

نوگرزم به بختسو

4

23/1/86

کوهپیمایی

خرو

فرهادی

کلاته سروان به رودمیان

5

31/1/86

بازسازی پناهگاه دوشهید

بینالود

مختاریه

مشترک با هیئت

6

7/2/86

قله ملکوه

کدکن

حیدری

آمادگی جسمانی

7

14/2/86

قله شاهوار

شاهرود

صامرابراهیمی

مشترک با هیئت

8

21/2/86

کوه پیمایی

چناران

وجوهی

باز حیدر به چناران

9

28/2/86

آبشار بار

بار

میربلوکی

گل گشت

10

4/3/86

قله قوچ گرد

گرینه

سلمانی

از مسیر یال جاجرو

11

11/3/86

خانه سنگی

بوﮋان

شورورزی

آمادگی جسمانی

12

18/3/86

کوه پیمایی

دیزباد

عزت نیا

پیوه ﮋن به دیزباد

13

25/3/86

کوه پیمایی

درود

کمال پور

نرم پا به ملو

 

تلفن تماس : ۳۳۳۲۸۷۹  فاکس : ۲۲۲۲۹۸۵

ساعات تماس : پنچ شنبه شب ها ۱۹ الی ۲۲

Email : payam_kouhnavardi@yahoo.com

ریواس

 

ریواس گیاه بومی آسیا و به احتمال زیاد سیبری و یا کوههای هیمالیا است. در سده شانزدهم در اروپا کشت می‌شد. و نوشته‌ها حاکی از آن است که قبل از میلاد مسیح در چین به عنوان دارو مصرف می‌شد.

ریواس همچنین در دامنه کوه‌های بینالود به شکل خودرو روییده و رشد می‌کند و بومیان و روستاییان با چیدن سنگ دور ساقه‌ی آن، آن‌را پرورانده و سبب بلندتر شدن ساقه‌اش می‌گردند. این گیاه یکی از ره‌آورد‌های نیشابور است.

مراقبتهای زمان داشت ریواس

وجین: اگر علف‌های هرز توسط ادوات مکانیکی حذف می‌گردند باید عمق کاشت ریزوم را در نظر گرفت و از ایجاد صدمه به آن اجتناب نمود.

کوددهی: کود دهی در طی فصل رشد صورت می‌گیرد.

حذف گلها: حذف غنچه و گل به محض ظهور ساقه گل دهنده صورت می‌گیرد و اینکار باعث می‌شود که در سالهای بعد رشد رویشی و دمبرگها با شدت بیشتری ادامه یابد چون گلدهی و تولید بذر، گیاه را ضعیف می‌سازد.

برداشت ریواس

برداشت ریواس از سال دوم کشت شروع می‌شود. علامت رسیدن محصول با بزرگ شدن پهنک برگ همراه است. ریواس برای مصرف تازه، هر هفته برداشت می‌شود.

آفات و بیماریهای ریواس

  • زنگ ریواس
  • کرم ریشه ریواس
  • بیماریهای ویروسی که توسط ریزوم منتقل می‌شوند.

 

۷ - گاهنامه ۱

 

«چگونه آغاز کنیم»

 

برای آنکه کوهنورد ورزیده ای شوید باید آماده شنیدن و یادگیری تجربیات پیش کسوتان این فن باشید. در آغاز کار ممکن است که مسائل و مشکلات بسیاری به نظرمان بیاید که البته با یافتن یک همنورد با تجربه این مسئله حل می شود. هیچ چیز مهمتر از یک همنورد شایسته و کارکشته نمی باشد و واضح است که تکروی در هیچ یک از مراحل کوهنوردی درست نمی باشد. چرا که خطر به باتجربگی یا بی تجربگی کوهنوردان کار ندارد و حتی برای با تجربه ترین افراد مشکلاتی مانند شکستگی و یا دررفتگی و پیچ خوردن پا به وجود می آید که در این صورت اگر کوهنورد تنها باشد و یا هر مشکل دیگری به وجود آید که در این صورت اگر کوهنورد تنها باشد و یا همنوردی نداشته باشد یک پیچ خوردگی ساده می تواند در هوای باز جان کوهنورد را به مخاطره بیندازد که در این حالت اگر کوهنورد یک همنورد به همراه می داشت هرگز با این مشکل روبرو نمی شد.امروزه این مشکل با پیشرفت کوهنوردی و تشکیل گروه هایی معتبر در شهرمان حل شده است و می توان با ثبت نام در یکی از گروهها مشکل خود را از جهت همنورد با تجربه بر طرف نمود.

_ همیشه قبل از صعود باید هدف و تاریخ حرکت و بازگشت خود را تعیین نمود , توان افراد شرکت کننده در برنامه را سنجیده و سپس نوع وسایل , کوله و میزان مواد مصرفی در برنامه را انتخاب نمود.

_ بهتر است برای شروع کوهنوردی از برنامه های یکروزه و کوتاه مدت آغاز کنیم و تجربیات این برنامه های کوچک را اندوخته و خود را برای برنامه های بزرگتر آماده کنیم.

_ باید هدف و مقصد برنامه را مشخص کنیم و مسافت محل مورد نظر را با مقدار رو شنایی روز و وقت برنامه تنظیم کنیم. برنامه را نباید دور از امکانات و بالاتر از توان افراد شرکت کننده در آن انتخاب نمود و باید کلیه مسائل مانند نیرو , وقت , امکانات مالی و انسانی و وضع طبیعی منطقه مورد نظر و نوع وسیله و تجهیزات مربوطه به آن را در نظر بگیریم و برابر با آنها برنامه خود را تنظیم نماییم. بدون شک باید بدانیم که چه نوع خوراکی برای کوهپیمایی مفید تر است.

برای تامین کالری مورد نیاز یک روز تلاش ورزشی سخت احتیاجی احتیاجی نیست تمام این کالری ها را در همان روز بدست آورد بلکه می توان با اتخاذ یک رﮋیم غذایی مقوی قبل از انجام فعالیت ها ورزشی بر مقدار کالری ذخیره در بدن افزود. بهتر است که قبل از شروع به یک صعود و یا هر نوع فعالین بدنی غذا خورده نشود و بعد از غذا حداقل یک ساعت استراحت نمود و اگر این کار در جریان یک صعود مشکل است , بهتر است میزان خوردن غذا کم و دفعات آنرا زیاد کنیم.

شروع

 

تست های تیم کلونی کوهنوردی نیشابور در سال 1386 با یک میان برنامه آغاز شد.

امروز سه شنبه 14/1/86 تیم کلونی در غالب یک میان برنامه طیق سنت پیشین حرکت خود را آغاز کرد.این برنامه در منطقه بوﮋان و با حضور دو مربی تیم کلونی برگزار شد.

توپوگرافی ناهمواریهای شهرستان نیشابور

 

از کل مساحت جغرافیایی شهرستان نیشابور که معادل 3/8925  یا 892530 هکتار است، 5500 کیلومتر مربع ان را دشت و 3425 کیلومتر مربع بقیه را ارتفاعات تشکیل می دهد. سهم عظیمی از ناهمواری ها را رشته کوه های بینالود به خود اختصاص داده است. این رشته کوه ها با طول 125 کیلومتر در حدفاصل شهرستان های مشهد و نیشابور در جهت شمال غرب-جنوب شرق، در بخش شمالی شهرستان نیشابور قرار دارد که دهستان های سرولایت، مازول، اردوغش و زبرخان در دامنه های جنوبی و پیوه ژن، اردمه، شاندیز، گلمکان و چناران در دامنه های شمالی آن واقع است. این رشته کوه دارای قله های متعددی است که عبارتند از بینالود، چشم سبز بال کمالی، یال بلوچ، گرده سنگ، کمر زرد، میانه دوزی، ذاوهون، کوه پیلان.

بلندی های شیرباد با ارتفاع 3200 متر و زرگران با ارتفاع 3100 متر در جنوب قله بینالود قرار دارند. کلیه آبریزهای شمالی این کوهستان به «کشف رود» و آبریزهای جنوبی ان به «کال شور» می ریزد. روستاهای مهمی چون زشک، طرقبه و گلمکان در دامنه های شمالی، و روستاهای بزرگی مانند بوژان، درّود و خرو در دامنه های جنوبی این کوهستان قرار دارند.

بینالود، دورنمای برجسته ای را در خراسان به وجود آورده و در هنگام بهار و تابستان عالی ترین مراتع را در اختیار می گذارد؛ به همین دلیل است که در فصل ییلاقی به گروه بسیاری از کوچ نشینان، نیمه کوچ نشینان، و نیز گله هایی که به روستائیان تعلق دارد، به خصوص در ارتفاعات بین 1800 تا 2700 متر بر می خوریم.