وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

گل محمدی

 

گل محمدی:Rosa damascena

نام انگلیسی:Damask rose

گیاهشناسی

این نوع گل سرخ، برگها ی مرکب از 7 و به ندرت 9 برگچه دندانه دار دارد و به نظر می رسد که نوعی دو رگه ثابت از Rosa gallica و Rosa canina می باشد. عده ای آن را یک دورگه ثابت از Rosa gallica و Rosa moschata ذکر نموده اند. گلبرگهای آن رنگ صورتی روشن یا سفید دارد.

خواص درمانی و موارد مصرف:

گلبرگهای آن اثر ملین و ملایم دارد. از این جهت برای رفع یبوست کودکان، اشخاص مسن و بیماران در دوره نقاهت مصرف می شود. اسانس آن مصرف دارویی نداشته ولی در فرمول بسیاری ا زفرآورده های آرایشی از جمله کرم، پماد های معطر، ضد عفونی کننده، عطر سازی، فرآورده های آرایشی استفاده می شود. این اسانس ارزش اقتصادی زیادی داشته و کشورهای اروپایی و ژاپن عمده ترین بازار اسانس گل محمدی را تشکیل می دهند. بطوریکه هر کیلوگرم اسانس گل محمدی7000 دلار آمریکا ارزش دارد. همچنین این گیاه بعنوان داروی ضد افسردگی و اضطراب، درمان های پوستی مورد مصرف قرار می گیرد.

پراکنش:

این گیاه معمولا" در ایران در مناطق کاشان، قمصر و نیاسر به طور وسیع کشت می شود.

نیازهای اکولوژیکی :

این گیاه نیاز به نور فراوان و خاکهای با بافت متوسط و غنی از عناصر غذایی دارد.

 

اصغر سید آبادی

  

                                           اصغر سید آبادی بالای قله شیر باد

وی یکی از پیشکسوتان و قدیمی ترین کوهنوردان نیشابور است که در جذب نیروهای جوان و علاقمند به این رشته مفرح و پیش برد کوهنوردی نیشابور تاثیر مثبتی داشته است.

اصغر سید آبادی متولد 1342 , متاهل , دارای دو فرزند پسر می باشد. از شاخص ترین برنامه های داخلی اجرا شده توسط وی پیمایش یکروزه خط الراس شیریاد-بینالود به تعدد. صعود به تمامی قلل منطقه نیشابور در فصول مختلف می باشد.

از برنامه های خارج از استان نیز می توان به خط الراس لاله زار- کوشا , اشترانکوه , دنا , زردکوه ,تفتان , شیرکوه , سبلان ,پیمایش کامل دره اندرسم , ملکوه و... نیز اشاره کرد.

وی همچنین21 بار به بام ایران از جبهه های متفاوت صعود کرده است که خود نیز به نوعی رکورد به حساب می آید.

اصغر سید آبادی که در جمع کوهنوردان همیشه شادی بخش بوده و به شوخ طبعی نیز شهره است متاسفانه اکنون نمی تواند به کوهنوردی جدی بپردازد و علت آن نیز زانوی وی بوده که به دلیل فشار های بیش از حد در گذشته آسیب دیده است.

 

جسته گریخته از کوهنوردی نیشابور

 

- صعود برون مرزی نیشابور کماکان کم لن یکن تلقی میشود. پس از کنسل شدن صعود برودپیک شایعات بسیاری در سطح شهرستان مبنی بر کنسل شده صعود برون مرزی یا اینکه صعود به سمت پوبدا و یا کمونیزم خواهد بود شنیده شده است که هیچ کدام توسط مسئولین هیئت کوهنوردی نیشابور تایید نشده اند.
دیشب در طی جلسه هیئت کوهنوردی نیشابور ایوب امین الرعایا فقط در مورد کنسل شده صعود هست هزار متری سخن گفت و در مورد ادامه پیگیری های خود سخنی بر زبان نیاورد و این شاید مهر تاییدی بر این مسئله باشد که صعود برون مرزی نیشابور که جزو برنامه چند ساله هیئت بوده هر روز بیشتر به دقیقه نود نزدیک می شود.

- گروه ابرار نیز به جمع گروه های رسمی شهرستان پیوست. سرپرستی این گروه را نیز خانم محبی برعهده دارد.

نکاتی در مورد غذای کوهستان

 

غذا از نظر اهمیت در رده ای  پایینتر از آب و ترس قرار دارد . نوع خوراکی که درکوهستان همراه دارید باید به گونه ای باشد که در اثر گرمی هوا به سرعت فاسد نشود و خواص خود را از دست ندهد . در عین حال باید از نظر غذایی مقوی و انرژی زاباشد. از بردن خوراکی هایی که آب زیادی برای هضم مصرف می کنند خودداری کنید . انواع کنسروهااگر به عنوان مکمل مورد استفاده قرار گیرند منبع غذایی خوبی در کوهستان هستند . در صورتی که قصد بردن گوشت به کوه در فصول گرم سال را دارید , آن را کاملا خورد و ورقه ورقه کنید و لایه ای از نمک بر روی گوشت بپاشید . حل شدن نمک در آب گوشت باعث می شود که آب آن مدت زمان طولانی تری برای تبخیر لازم داشته باشد و از فساد سریع آن جلوگیری می کند . از همراه بردن غذا هایی که حاوی سس های خوراکی و سبزیجات هستند خودداری کنید . این نوع غذا ها در مدت زمان بسیار کوتاهی فاسد می شوند .
در هنگام صبح صبحانه کاملی صرف کنید , حتی المقدر در هنگام ظهر از صرف نهار خودداری کنید و غذای بسیار سبکی صرف کنید تا بدن شما سنگین نشود و مانعی برای فعالیت نباشد.
در شرایط بحرانی هر فرد قادر است به مدت 10 روز یا بیشتر بدون مصرف غذا به زندگی ادامه دهد , هر چند احساس هایی مانند تشنگی , گرسنگی می تواند اثرات مستقیمی بر قدرت تصمیم گیری سریع , ترس , درد و سردی بدن داشته باشد . هرچند که اثرات روانی گرسنگی بسیار بیشتر از اثرات آن بر فیزیک بدن فرد می باشد ولی یافتن غذا در شرایط حاد از اهمیت بسیار کمی برخوردار است . پیشنهاد می شود انرژی و زمان خود را صرف فعالیتهای مهمتری چون یافتن آب و یا یافتن مسیر کنید . تقریبا هر جانوری که راه می رود , می خزد , پرواز می کند و یا شنا می کند ارزش غذایی دارد . قطعا میزان گرسنگی شما منوی غذای شما را تعیین خواهد کرد.

 

گزارش اردوی مشترک تیم کلونی نیشابور به همراه تیم کلونی خراسان

 

تیم نیشابور متشکل از اعضای اصلی تیم کلونی روز پنج شنبه مورخ (27/2/86) به سمت مشهد برای ملحق شدن به تیم استان حرکت کردند. بعد از جابجایی بارها در مشهد دو تیم در کنار هم با کمک یک دستگاه اتوبوس به سمت رودبارک به راه افتادند. تیم روز بعد (28/2/86) صبح به پناهگاه رودبارک رسید تیم پس از جابجایی بارها توسط سه دستگاه نیسان به سمت ونداربن و انتهای جاده خاکی حرکت نمود. تیم روز اول را تا پناهگاه سرچال طی کرد و ترجیح داد که تا انتهای روز را به استراحت بپردازد.
لازم به ذکر است که کوهنوردان گروه آرش تهران و کوهنوردان شهر سنقر نیز در منطقه حاضر بودند تا جنازه های به یادگار گرفته شده طبیعت را به پایین باز گردانند.
روز بعد (29/2/86) همه اعضای تیم به همراه کلیه لوازم فنی از پناهگاه خارج شدند و به سمت دره پاتخت و در ادامه قله تخت سلیمان به راه افتادند. چند تن از اعضای تیم در دره پاتخت از تیم جدا شده و به ثابت گذاری در یکی از شیب ها پرداختند.
تیم پس از صعود قله به پایین بازگشت و روی ثابت گذاری ها تمرین داشت و بعد از اجرای تمرین کل تیم به پناهگاه باز گشت و به استراحت پرداخت.
روز بعد (30/2/86) هم تیم با کوله سنگین به سمت گردنه چالون حرکت کرد. در این روز تیم بانوان از تیم آقایان جدا شده و به سمت قله تخت سلیمان می رود.هوا به محض رسیدن تیم آقایان به گردنه چالون شروع به بارش با کمی باد می کند که تیم را برای عبور از سیاه سنگ زمینگیر کرد و با نظر سرپرستی تیم , اعضا اقدام به برقراری کمپ می کنند. تیم بانوان هم همزمان در قله تخت سلیمان کمپ خود را سر پا می کنند و تا صبح فردا به استراحت می پردازند.تیم آقایان پس از برقراری کمپ و بهتر شدن شرایط به دو تیم تقسیم می شوند تیم اول به سرپرستی رضا فتحی به سمت قله چالون و تیم دوم اقدام به ثابت گذاری روی سیاه سنگ می نماید. شب همگی در کمپ هایشان سکوت کوهستان و سلامتی خود را تا صبح در دل جشن گرفتند.
(31/2/86) صبح کل اعضای تیم آقایان به همراه لوازم فنی خود روی طناب ثابت تمرین کردند.تیم بانوان هم سر خوردن,ترمز و همچنین مواردی از انواع فرود را در دستور کار خود داشتند. بعد از اتمام تمرین ها تمامی تیم ها به پناهگاه سرچال بازگشتند. در پناهگاه جلسه ای با حضور آقای محمد نوری و بابازاده و رسول نقوی برگزار شد که دوستان سوالات خود را در مورد صعود های برون مرزی پرسیدند.
تیم شب در حال استراحت بود که ساعت 2 بامداد مورخه (1/3/86) تیم توسط آقای امانی بیدار باش اعلام شد و بیان شد که ظرف ده دقیقه کلیه اعضا با لوازم فنی بیرون حاضر باشند. تیم آقایان در جلو و تیم بانوان هم در پشت سر به جلوداری آقای میربلوک به سمت قله سیاه کوک حرکت کردند. پس از رسیدن به شیب زیر قله تیم با یک استارت سرعتی خود را به بالا رسانده و همه شکر گذار خداوند شدند که سلامتی را بهشان عطا فرموده.
پس از بازگشت به پناهگاه سرچال تیم اقدام به فرود به پناهگاه رودبارک کرد و از آنجا هم به سمت مشهد که دوستان شهرستانی هرکدام در شهر خود تیم را ترک می کردند.

 

با عرض معذرت به دلیل دیر کرد بیش از حد

 

متلع شدیم که: کنسل شدن صعود برود پیک

 

در جلسه ای که شورای برون مرزی در هفته پیش برگزار کرد هیچ گونه مبلغ ارزی به صعود نیشابور که توسط فدراسیون صعودی ملی اعلام شده بود تعلق نگرفت و مبالغ آن را به صعود خود فدراسیون پرداخت کردند که گویا یک دزدی کوچک ایده ها در این میان صورت گرفته شده و طرح پیشنهادی نیشابور برای صعود قله برودپیک در پنجاهمین سال صعود که به گفته رضا زارعی انتخابی هوشمندانه بوده است به غارت رفته و به نام فدراسیون انجام خواهد شد.
نیشابور به عنوان اولین و تنها شهرستانی که تا اکنون توانسته یک صعود برون مرزی را تجربه نماید افتخار می کند که توانسته در حضور این همه قطب کوهنوردی در ایران قد علم کرده و اسمی از یک صعود هشت هزار متری را بر خود بگذارد و در این راه قدم بردارد.
امیدواریم که شعار فدراسیون مبنی بر اینکه به شهرستان ها وکشف استعداد ها رویکرد خاصی دارد بیش تر از این به خود جامه عمل بپوشاند. به هر حال برای جامعه ورزشی خود متاسفیم

9- گاهنامه 1

 

آیا میدانید.........

_ کوه مکانی است که انبیا در آن با خداوند یکتا مناجات داشته اند.

_ درکوه است که عظمت افرینش و نظم حاکم بر ان به قوت تمام مشاهده می شود.

_انسان در میدان کوه می تواند ضعف هایی را که در زندگی باعث شکست است از بین ببرد و خویشتن را بر توانایی ها , ترس , نگرانی ها و نفس اماره اش پیروز کند.

_ کوهنوردان در دامن طبیعت و در دل غار ها و جنگل ها و کوهها و در میان یخچال ها و در یاچه ها مناظری را مشاهده می کند که بسیاری از مردم جهت دیدن چنین منظره هایی , تصاویر آن را می خرند.

_ فعالیت های بدنی در کوهنوردی فقط متوجه بعضی از اندام های بدن نمی شود بلکه کلیه اعضای بدن حتی انگشتان و چشم و مغز را هم فعال می کند.

_ در کوهنوردی ماهیچه های غیر ارادی انسان از جمله قلب , دارای ورزیدگی خاصی می شود و با استفاده از هوای کوه و کوهنوردی آدمی در مقابل امراضی از قبیل سکته های مغزی و قلبی که ناشی از تنگی عروق است و مشکلات اعصاب و گوارشی و دستگاه تنفس و بیماری های استخوان بیمه می شود.

_ در کوهنوردی تماشاچی , استادیوم ورزشی , کف زدن و حتی مسابقه هم ندارد و کوهنوردان بزرگترین حرکات قهرمانانه را بدون داشتن سکوی مقام اول و دومی اجرا می کنند و آیا می دانید کوهنوردان برای رسیدن به هدف از یکدیگر سبقت نمی گیرند بلکه یکدیگر را جهت رسیدن به هدف اصلی که برای گروه مطرح است حمایت و پشتیبانی می کنند.

_ کوهنوردی بر خلاف عده ای خطرناک نیست. بلکه با آگاهی از فن و اصول کار کوهنوردی می توانیم در مقابل خطراتی که در اثر برخورد های اجباریمان با طبیعت و زندگی برایمان پیش می آید بیمه کنیم.  

آسیبهای استخوانی


تعریف : به ازبین رفتن پیوستگی وتداوم استخوانهای بدن ، شکستگی می گویند.
تقسیم بندگی شکستگی ها ؛
شکستگی باز : در این نوع شکستگی ، پوست روی قسمت شکسته ، آسیب دیده پاره می شود.زخم باز متعاقب این آسیب یا در اثر بیرون زدن استخوان از پوست ایجاد شده ویا ناشی از ضربه مستقیم برنده ای بوده که در زمان شکستگی به پوست وارد می گردد.
شکستگی باز بعلت از دست دادن زیاد خون وا حتمال بیشتر عفونت ، جدی تر و مهمتر هستند.
دیدن استخوان بیرون زده شده از پا یا دست همراه با فریاد های مصدوم  یقیقنا صحنه ای دلخراش می باشد. اما به یاد داشته باشید تنها در صورت حفظ خونسردی است که یه امدادگر می تواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.
شکستگی بسته یا ساده : در این شکستگی پوست پاره نشده و هیچ زخمی در کنار محل شکستگی و جود ندارد.
علائم و نشانه ها :
1- تغییر شکل : همیشه رویت نمی شود . برای بررسی وجود تغییر شکل، قسمت صدمه دیده را با طرف مقابل که آسیب ندیده است ، مقایسه کنید .
2- زخم باز: وقتی که تصادف شدیدی رخ داده است ، به فکر شکستگی باز باشید . در شکستگی باز ، زخم باز وجود دارد.
3- حساسیت در اثر لمس ودرد: مصدوم هوشیار قادر به نشان دادن محل درد خواهد بود. اما یک روش برای مشخص کردن شکستگی ها ، لمس ملایم بدن در امتداد استخوانهاست . شکایت از درد یا حساس بودن از علایم قابل اعتماد شکستگی است.
4- تورم  و کبودی محل شکستگی : بعلت خونریزی داخلی ایجاد می شود و به سرعت بعد از شکستگی اتفاق می افتد.
5- ناتوانی در استفاده از عضو آسیب دیده : ناتوانی در بکار گیری عضو مصدوم باعث ایجاد وضعیت ضد درد در عضو صدمه دیده می شود ، زیرا وقتی حرکت منجر به درد می شود ، مصدوم در استفاده از آن عضو امتناع می ورزد. بنابراین بعضی وقتها مصدوم قادر است که با تحمل درد کم یا حتی بدون درد عضو را حرکت دهد.
6- لمس فاصله  بین دو سر استخوان آسیب دیده و یا احساس بهم ساییده شدن دو سر شکستگی نشانه حتمی شکستگی است.
اقدامات و کمک های اولیه ؛
1-ABC  مصدوم را چک کنید و هر عامل تهدید کننده حیات را درمان کنید . شکستگی استخوان بندرت یک تهدید جدی برای زندگی محسوب می شود ( مگر شکستگی های لگن یا ران یا ستون فقرات )
A  : باز بودن راههای هوایی
B  : برقراری تنفس
C  : برقراری جریان خون مناسب ( کنترل نبض ، کنترل خونریزی و...)
2- مصدوم را از نظر شوک بررسی و درمان کنید. شوک هر گونه اختلال در امر خونرسانی بدن می باشد که در مطالب بعدی به آن خواهم پرداخت.
3- مشخص کنید چه اتفاقی افتاده است و محل درد ، کرختی و سوزن سوزن کجاست ؟
4- لباسهای اطراف محل صدمه دیده ر ابه ملایمت کنار بزنید . در صورت لزوم با کسب اجازه مصدوم لباس را از محل درز آن ببرید و عضو مصدوم را از نظر تورم ، تغییر شکل ، حساسیت در اثر لمس ، داشتن وضعیت ضد درد و زخمهای باز بررسی کنید.
5 – خونریزی را بند آورید وتمام زخمها را قبل از آتل بندی بپوشانید . در شکستگی های باز ، تلاش نکنید تا انتهای استخوان در محل شکستگی را به زیر سطح پوست فشار دهید ، بلکه آنرا به طور ساده با پوشش استریل بپوشانید.
6- عضو صدمه دیده را از لحاظ وجود نبض ، حس و قابلیت پر شدن عروق مویرگی ( از طریق فشردن بستر ناخنها و سپس رها کردن ) بررسی نمایید و قسمت آسیب دیده را با قسمت سالم مقایسه کنید.
این معاینه سریع از لحاظ عصبی وجریان خون بسیار مهم است. شکستگی ها می توانند به اعصاب آسیب برسانند. بابررسی حس ودرخواست از مصدوم برای خم کردن دست یا پا ، آسیب عصبی را بسنجید ، این آسیب به محل شکستگی بستگی دارد.
7- اگر دست یا پای مصدوم سرد ، رنگ پریده وبدون نبض با شد و یا ازمراکز درمانی نیز بیش از 15 دقیقه فاصله داشتید ، از کشش دستی ملایم ( Traction  ) عضو آسیب دیده برای رفع گیر افتادن شریان در بین قطعات شکستگی استفاده کنید.  این مانور( کشش ملایم انتهای عضو شکسته ) را برای قراردادن استخوان جابجا شده در راستای طبیعی وبستن آتل کششی نیز استفاده می کنند.
اگردرد زیاد یا مقاومت نسبت به این کشش ملایم وجود داشت، قسمت شکسته را به همان حالت فقط اتل بندی کنید.
8- تمام شکستگی ها باید قبل از حرکت و انتقال مصدوم آتل بندی شوند. مگر اینکه این عمل زندگی مصدوم را در خطر بیندازد. هر گاه آتل بندی شکستگی مقدور باشد، مفاصل بالاو پایین محل شکستگی را به عنوان یک اصل بیحرکت سازید.
9- آتل بندی موجب جلو گیری از آسیب قطعات تیز استخوانهای شکسته به بافتهای نرم ، عروق خونی یا اعصاب می شود و با محدود ساختن حرکت محل شکستگی درد را کاهش می دهد. بخاطر داشته باشید که نوک انگشتان دست و پا را جهت بررسی جریان خون از آتل بیرون بگذارید، حتی اگر آنها داخل آتل باشند.
ابتکار و خلاقیت یکی از ویژگی های یک امدادگر خوب است . برای آتل بندی می توانید از باتوم ، کلنگ ، کیسه خواب ، شاخه درخت ، و حتی بستن عضو آسیب دیده به عضو سالم مجاور استفاده کرد.
10- اگر مصدوم آسیبی در ستون فقرات داشت و آسیبهای دیگری نیز در اندامها رخ داده بود . رسیدگی به آسیبهای ستون فقرات در اولویت است. برای این کار مصدوم را به  Back board می بنیدیم و کاملا محکم می کنیم. انتقال ناصحیح مصدوم ستون فقراتی می تواند یک عمر حسرت وپشیمانی بدنبال بیاورد.
( هیچ گاه آن صحنه ها یی که مردم عادی در بم با زور مصدومین را از زیر اوار بیرون می کشیدند و موجبات قطع نخاع آنها می شدند را فراموش نمی کنم... آه  و افسوس !!....)
11- برای بهبود تورم ودرد ، عضو صدمه دیده را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. استفاده از کیسه آب سرد به بهبود تورم ودرد کمک شایانی می کند.
12- در صورت شک به وجود شکستگی ، آتل بندی ودیگر اقدامات لازم را مانند یک عضو شکسته بعمل آورید.
13- مسکنها می توانند به کاهش درد  کمک کنند. البته به شدت توصیه می شود که تزریق مسکنها تنها با نظارت و تایید و در حضور پزشک انجام شود.

 

آخرین اردوی تیم کلونی کوهنوردی نیشابور

تیم کلونی از اردوی علم کوه خود دقایقی پیش بازگشت.این اردو که مشترک با تیم کلونی استان انجام شد آخرین اردوی آمده سازی این تیم بود که با حضور حداکثری اعضا به انجام رسید.