وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

<--به اولین وبلاگ ورزشی نیشابور و جامع ترین باکس اطلاعاتی کوهنوردی نیشابور خوش آمدید-->

۵ ـ گاهنامه ۱

 

«اهم مقامهای کوهنوردی»

 

1- آقای حمید میر بلوک به عنوان اولین صعود کننده نیشابوری قلل بالای هفت هزار متر را صعود نمود. قله لنین در قرقیزستان با 7134 متر و همچنین قله خان تانگری به ارتفاع 7010 متر زیبا ترین هفت هزار متری جهان و قله 7000 متری پوبدای عزی از افتخارات برون مرزی این مربی ارزشمند می باشد که موفق به کسب عنوان مقام سوم آسیا گردید

2- آقای سعید حاجی بگلو به عنوان اولین شرکت کننده جوان نیشابور در تیم ملی موفق به صعود قله آرارات ترکیه در سال 1384 به منطقه ارتفاعات تیان شان در کشور قزاقستان و قله خانتانگری شد و موفق به کسب مقام سوم آسیا گردید.

تمرینات فشرده تیم کلونی

 

تیم کلونی کوهنوردی شهرستان نیشابور پس از بازگشتی دوباره به عرصه جدی تمرینات , تمرینات خود را بصورت فشرده در تمام روز های هفته بجز جمعه آغاز کرده است.تمرینات از این قرار است:

شنبه : تمرینات آمادگی جسمانی در سالن

یکشنبه : دو میدانی صحرایی

دوشنبه: تمرینات آمادگی جسمانی در سالن

سه شنبه : کوهنوردی

چهارشنبه : تمرینات آمادگی جسمانی در سالن

پنج شنبه : استخر و سونا

امید است با توجه به زمان کمی که تیم تا برنامه اصلی دارد اعضای تیم به حد مورد نظر مربیان چه از نظر جسمی و چه روحی برسند

سیستمهای انرژی در ورزش

 

 

منبع واقعی انرژی  که توسط ماهیچه ها برای انقباضات  عضلانی بکارگرفته می شود یک ماده شیمیایی به نام ( آدنوزین تری فسفات )می باشد  یک ترکیب شیمیایی بسیار پیچیده است که از یک ملکول آدنوزین ( یک ترکیب قند دار است ) و سه گروه فسفات تشکیل شده است. نقش انرژی زایی این ترکیب به پیوندهای گروه فسفات با ملکول آدنوزین مربوط است. به این معنی که باشکستن هریک از این پیوندها که به پیوندهای پرانرژی موسومند و آزاد شدن یک گروه فسفات مقدار زیادی انرژی آزاد می شود.به نحوی که از کل ملکول چیزی حدود 8000 تا 12000 کالری انرژی بدست می آید.

ATP  به دو صورت هوازی و غیر هوازی تولید می شود . یعنی در حضور اکسیژن یا بدون نیاز به اکسیژن.

 

1- منابع انرژی غیر هوازی ( Anaerobic Energy Source)

الف- سیستم فسفات ( غیر هوازی غیرلاکتیک )

در شروع هر فعالیت ورزشی که با سرعت ، قدرت و سرعت بسیار زیادی همراه می باشد ابتدا از ذخایر محدود ATP موجود در ماهیچه ها استفاده می شود. اما بعد از 1 تا 4 ثانیه که این ذخایر به پایان رسید از یک ترکیب به نام کراتین فسفات برای تولید ATP استفاده می شود.

کراتین فسفات موجود در ماهیچه ها توانایی تولید ATP برای زمانی بین 4 تا 20 ثانیه را دارند. فعالیتهایی نظیر انواع پرتابها در دومیدانی ، فعالیت های شدید و کوتاه مدت در والیبال ، کشتی و بسکتبال و گذشتن از یک Crux مسیر در سنگنوردی بولدرینگ از این سیستم انرژی استفاده می کنند.

در این سیستم عمل ضربان قلب از آستانه غیر هوازی ( Anaerobic Threshold) بالاتر نمی رود. آستانه غیر هوازی زمانی پیش می آید که ضربان قلب از یک حد معین ( بسته به شرایط بدنی ورزشکار) بالاتر می رود و بدن شروع به تولید اسید لاکتیک می کند.

افزایش سرعت وقدرت ورزشکار تنها با این نوع تمرین حاصل می شود. یک مربی با شناختی که از آستانه عیر هوازی ورزشکارش دارد باید تمرین هایی در نظر بگیرد که در نزدیکی های آستانه غیر هوازی باشد ولی از آن بالاتر نرود ، تعداد تکرار بستگی به توانایی ورزشکار دارد .( تمرینات Interval  )

 

ب- سیستم لاکتات ( غیر هوازی لاکتیک )

 کلیه فعالیتهایی که باشدت زیاد و بمدت بیش از 30 ثانیه ( 2 تا 3 دقیقه ) طول بکشد از این سیستم برای تولید ATP  و کسب انرژی استفاده می کنند. این سیستم  درابتدا از دم دست ترین منبع انرژی یعنی گلیکوژن ذخیره شده در ماهیچه ها استفاده می کند و بعد از گلیکوژن موجود در کبد و گلوکز خون استفاده می کند.

تجزیه گلوکزبصورت غیر هوازی بخاطر شدت زیاد تمرین است که کمبود اکسیژن دریافتی را موجب می شود. محصول نهایی این سیستم پس از تولید ATP   ، اسید لاکتیک می باشد که مقدار زیاد آن موجب خستگی زود رس می شود.

اسید لاکتیک در میان غالب ورزشکاران بعنوان یک محصول بی ارزش شناخته می شود . در حالیکه در حضور اکسیژن در سیستم هوازی ، بخشی از  اسید لاکتیک تبدیل به ATP  شده و بمصرف ماهیچه ها می رسد یا بصورت گلیکوژن در می آید  ودر ماهیچه ها ذخیره می شود تا در مواقع مورد نیاز جهت تولید انرژی بکار گرفته شود. به هر حال اگر سرعت تولید اسید لاکتیک بیشتر از سرعت رفع   آن باشد ، با تجمع اسید لاکتیک واسیدی شدن خون و ماهیچه ها ( از pH 7.1  به  PH 6.5 ) ماهیچه ها توان کاری خود را از دست می دهند ویک احساس سوزش  در آنها احساس می شود. حتی در بعضی مواقع با آسیب دیدن سیستم عصبی مرکزی احساس تهوع و گیجی نیز ممکن است بوجود آید.

 

ضرورت استراحت فعال پس از تمرین لاکتیکی : استراحت فعال به معنای سرد کردن آرام بدن با انجام حرکات در جا و کششی می باشد. با انجام تمرینات لاکتیکی انرژی زیادی در بدن آزاد می شود و این معادل کمبود اکسیژن در بدن می باشد که در اصلاح علمی آنرا بدهی اکسیژن می نامند. بسته به مقدار اسید لاکتیک تولید شده ضربان قلب به کندی کاهش می یابد زیرا اسید لاکتیک از طریق تنفس باید از خون بیرون رود و این امر به فعالیت شدید قلب و ریه احتیاج دارد. دفع اسید لاکتیک از بدن بطور متوسط یک ساعت طول می کشد.

لازم به تذکر است که تمرین در سیستم لاکتات تنها بخاطر تطبیق با شرایط مسابقه می باشد و خطرات و آسیب های بدنی در این سیستم باید مورد توجه قرار گیرد. با وجود آنکه ورزشکاری  مانند دونده دوی  400 متر حدود 80 تا 85 درصد زمان مسابقه در سیستم لاکتات می باشد اما تنها باید چیزی بین 10 تا 15 در صد از تمریناتش در سیستم لاکتات باشد.

 

 

2- منابع انرژی هوازی ( Aerobic Energy Sources  )  

وقتی بدن در یک حالت پایدار مشغول انجام تمرینی با شدت کم و مدت زمان زیاد ( مثل کوهپیمایی و دوی ماراتن ) باشد از سیستم هوازی برای تامین ATP   مورد نیاز  ماهیچه هایش استفاده می کند.

انرژی مورد نیاز این سیستم از دو منبع گلیکوژن ( موجود در ماهیچه ها و کبد و گلوکز خون ) و چربی حاصل می شود. گلیکوژن دم دست ترین واولین منبع انرژی مورد استفاده می باشد اما پس از حدود 30 دقیقه ذخایر  چربی  بدن مورد استفاده قرار می گیرند.

علیرغم ذخایر محدود گلیکوژن بدن ، چربی ها یک منبع نامحدود تامین انرژی هستند. بطور مثال یک پوند چربی توانایی تولید انرژی برای دویدن 50 km را دارد.هرچند که باید در نظر داشت که چربی ها بدون حضور گلیکوژن درون ماهیچه ، نمی توانند کاری انجام دهند. پس در صورت تمام شدن ذخایر گلیکوژن عضله ها ، چربی بدن علیرغم وجودشان نمی توانند مورد استفاده قرار گیرند. این همان چیزی است که دونده های دوی ماراتن در نزدیکی های پایان مسابقه هایشان بعنوان مشت کوبیدن به دیوار تعبیر می کنند. از این روست که هیچ وقت دونده های ماراتن مسابقه خود را با سرعت زیاد آغاز نمی کنند تا ذخایر گلیکوژن ماهیچه خود را زود از دست ندهند. حتی این دونده ها سعی می کنند که گلوکز از دست داده خود را با نوشیدن مایعات شیرین در طول مسیر جبران کنند.

در تمریناتی که بیش از 4 ساعت طول بکشد و به اصطلاح زمانی که دیگر کف گیر به کف دیگ خورده باشد ، پروتئین بافت عضله ای  بدن به عنوان منبع انرژی به کار گرفته می شود. هر چند که این انرژی بی نهایت ناکافی است اما آخرین تلاش بدن برای زنده ماندن می باشد.

 

منابع :

 

http://www.teamoregon.com/publications/energy.html

 http://www.brianmac.demon.co.uk/energy.htm

 

* کلید های آمادگی جسمانی و طراحی تمرین ( مخصوص مربیان و ورزشکاران )

 تالیف سید مصطفی هاشمی طبا

* تعذیه ورزشکاران تالیف دکتر مسعود نقی زاده بائی

 

قله زرگران

 

این قله در منطقه بینالود واقه شده که توسط یک گردنه به نام دوکوهی به بینالود متصل شده است

کوتاه از صعود سراسری بینالود

 

صعود سراسری بینالود طبق برنامه ریزی های انجام شده صعود سراسری بینالود با حضور اکثریت تیم ها انجام شد. در این صعود شاهد حضور تیم های نوپا در کوهنوردی مانند گروه فولاد و جانبازان بودیم که مایه بسی امید است و همچنین تیم هایی هم که در زمینه گل گشت فعالیت دارند تیم هایی به منطقه اعزام کرده بودند که از جمله آن می توان به گروه های صبا و گروه کوهنوردی انجمن بانوان نیشابور اشاره کرد.یک تیم هم از گرگان به منطقه آمده بودند که به همراه تیم نیشابور حرکت کردند.

این صعود با حضور حدود 60 نفر در یک برنامه یک و نیم روزه انجام شد که تیم کلونی نیشابور در راستای برنامه های آماده سازی خود بینالود را دو بار صعود کرد.

 

جلسه هفتگی هیئت کوهنوردی نیشابور

 

جلسه این هفته بدون حضور ایوب امین الرعایا : رئیس هیئت کوهنوردی نیشابور و رضا فتحی نایب رئیس هیئت و به ریاست محمود حسین زاده شروع شد.

طبق روال همیشگی تیم ها گزارش هفتگی خود را ارائه کردند. با توجه به گزارش ها بیشترین فعالیت در هفته گذشته در منطقه بینالود انجام شده است.

از آن جمله می توان به انجام برنامه یک روزه صعود بینالود توسط صامر ابراهیمی (پدر کوهنوردی نیشابور) , صعود یک روزه کلاغان در یک برنامه مشترک بین تیم های کوهنوردی کوهسار و فولاد به سرپرستی مجید نیک منش و همچنین میزبانی یکی از اعضای تیم کوهنوردی دانشگاه باهنر کرمان توسط سه تن از اعضای تیم کلونی به سرپرستی سرکار خانم حسینی در غالب یک برنامه شب مانی اشاره نمود.

در ادامه جلسه هیئت کوهنوردی ایوب امین الرعایا و رضا فتحی به جلسه رسیدند که علت تاخیر آنان شرکت در جلسه ای در مشهد با فدراسیون کوهنوردی خراسان در خصوص صعود سراسری آخر هفته  بوده است که بر اساس آن هیئت کوهنوردی نیشابور هیچگونه مسئولیتی را در قبال این صعود بر عهده نخواهد گرفت که دلیل آن بر آن علت است که بعد از گذشت چندین سال و اثبات اینکه در نیشابور نیروهایی در حد و اندازه های استان دست به فعالیت زده اند هنوز فدراسیون برای انجام یک چنین صعودی به دلایلی که ریشه آن به مادیات می رسد از دخالت نیروهای نیشابوری در صعود جلوگیری به عمل آورده است.

نتیجه آنکه هیئت کوهنوردی نیشابور خود به تنهایی صعودی را ترتیب خواهد داد که با صعود سراسری هماهنگ خواهد بود.

4- گاهنامه 1

 

یاد یار

 

گیاه وحشی کوهم نه لاله گلدان

                                                                               مرا به بزم خوشیهای کودکانه مبر

به سردی خشن سنگ خو گرفته دلم

                                                                          مرا به خانه مبر , زادگاه من کوه است

 

و آنروز به گاه دهم شهریورماه 1353 کودکی , اولین اعتراض خود را در ونگ ونگ کودکانه اش به همگان اعلام داشت. سعید نام گرفت تا سعادتمند چون نامش گردد. ولی در عمر کوتاه خویش چندان سعادتی نیافت. البته از دست که ما آدمیان برای خویش تقسیم کرده ایم و چون در درک عمیق خویش , تلاطمی یافت ; همان کودکی , که در بلندای بینالود در لابلای کوههای به هم فشرده تکیه بر سنگ داده بود می دانست چقدر زود عروج خواهد کرد و می دانست روزی همین سنگ های سر به فلک کشیده او را در آغوش خواهند کشید و زمانی خواهد رسید که بستر ابدی او خواهند شد. وی پس از صعود های پیاپی و ممارست در این امر , چون آهویی تک صخره ها در نوردید و به آرزوی فتح بلندترین چکاد خلقت , اورست غار های جهان , راهی صعودی دیگر شد و غاری عظیم او را میزبان گشت. ((پراو)) دوست داشت کسانی را که عاشقانه می آیند برای خویشتن نگاه دارد و سعید عاشق بود...

سعید از سال 1370 بطور رسمی وارد هیئت کوهنوردی نیشابور شد.

صعود های بسیار زیادی را در زمینه کوهنوردی انجام داد.

سعید از جمله افراد فعال و پرکاری بود که در ساختن جانپناه دو شهید نیشابور سهم عظیمی داشت. تدریس کوهنوردی از ابتدای ورود به هیئت کوهنوردی به عنوان یک مربی نمونه و سرپرستی بسیاری از برنامه های هیئت کوهنوردی نیشابور را بر عهده داشت.سعید امینی با وجود سن کمی که داشت , شاگردان بسیاری را تربیت کرد که در حال حاضر آنان نیز در حال خدمت به کوهنوردان نوپا و کم تجربه ی باشند.

 

 

پاورقی:

آن مرد

که در دره های پر از عشق کوهها

چون باد می پیچید

و در سکوت شب های کوهسار آواز تنهایی را زمزمه می کرد

مردی از تبار عشق بود

مردی از جنس بلور

صعود کشوری در نیشابور

 

 

در ادامه پیگیری هایی که توسط هیئت کوهنوردی نیشابور در مورد برگزاری صعود کشوری در نیشابور انجام میشد در جلسه دوشنبه معلوم شد که مسئولین استان هنوز هیچ گونه فعالیت جدی ای در این راستا انجام نداده اند و حتی شورای اصلی برگزاری صعود که اعضای آن از قبیل مسئولین هلال احمر خراسان , نیروی انتظامی , فدراسیون کوهنوردی استان و... هنوز نتوانسته بودند یک جلسه را با هم برگزار کنند و طی نامه ای که با فکس برای هیئت کوهنوردی نیشابور فرستاده بودند معلوم شد که کار هایی که باید چندین وقت پیش انجام می شد هنوز نسبت به انجام آنها اقدام نشده است.

در خصوص مسئولین جبهه ها نیز باید گفت که با توجه به اینکه صعود در نیشابور و مناطق نیشابور برگزار می شود ودر لیست مسئولین جبهه ها کوهنوردان نیشابوری به جز آقای ایوب امین الرعایا و آقای رضا فتحی جایگاهی نداشته اند که مورد اعتراض مسئولین نیشابور قرار گرفته است باید یاد آور شد که نیشابور هیچ گونه احتیاجی چه از نظر شهرت کوهنوردی اش و چه از نظر سطح فنی کوهنوردانش به برگزاری اینگونه گردهمایی ها ندارد و این حرکت چیزی جز خستگی برای نیشابور و واماندن از حرکات اصلی خود تیم کلونی شهر ندارد.بهتر است مسئولان استان به جای تقسیم کردن مناطق نیشابور در بین خود به فکر هماهنگی هایی باشند که ممکن است به خاطر سهل انگاری در آنها تا مدت ها نام کوهنوردی خراسان نتواند زیر لکه سیاه آن بدرخشد.

3- گاهنامه 1

 

«کوهنوردی بانوان شهرستان نیشابور»

 

«باید امشب بروم. باید امشب چمدانی را که به وسعت تنهایی من جا دارد بردارم و به سمتی بروم که درختان حماسی پیداست رو به آن وسعت بی واﮊه که همواره مرا می خواند»  

                                                                                                                                                                     سهراب سپهری

 

با توجه به اینکه پس از رکوردهای فراوان در زمینه فعالیت های ورزشی از سوی مقامات ورزشی کشور نسبت به کلیه ورزشها از جمله ورزش کوهنوردی بانوان شده است و هم اکنون تغییرات و پیشرفت های فزاینده ای را در حرکت رو به رشد کوهنوردی بانوان شاهد هستیم اما خوب است به گذشته برگردیم و علی رغم مشکلات و موانع زیادی که هنوز بر سر راهمان قرار دارد شاهد موفقیت های چشمگیر بوده و هستیم. بانوان نیشابوری نیز از این خیل کوهنوردان جدا نبوده و فعالیت های خود را از دیر باز شروع نموده اند که مختصرا به قلم می آوریم.اولین تیم بانوان در سال 1358 به سرپرستی خانم دادفر شروع به فعالیت نموده و تا سال 1361 به فعالیت خود ادامه داده و نیز یک دوره کلاس کارآموزی سنگنوردی را در آن زمان به انجام رسانده بودند اما در سال 1362 از طرف فدراسیون کمیته بانوان عملا تعطیل اعلام شد و حمایتی انجام نگردید. سپس با پیگیری و علاقمندی بانوان کشور و نیز شهرستان در سال 1368 کمیته بانوان از طرف فدراسیون کار خود را آغاز نموده و شهرستان نیشابور از این قافله عقب نماند و با علاقمندی بانوان در سال 1373 به سرپرستی خانم نکوهی برنامه های گل گشت و فراتر از آن را آغاز نمودند. باعث افتخار است که در این مدت بانوان نیشابوری 2 بار میزبانی صعودهای کشوری و دو بار میزبان صعودهای استانی بر بام خراسان, قله بینالود بوده اند. فعالیت های خود را گسترش داده و در صعود های کشوری شرکت نموده اند. برای مثال صعود کشوری دماوند در سال 1378 و 1379 – قله نیزوا در سمنان سال 1379 – هزار و کوشای کرمان 1379 و 1380 – یمان داغی و آلاداغ بجنورد 1376 – کرکس کاشان 1380 – و سبلان و سهند و ... نیز در دوره های کارآموزی و مربیگری کوهنوردی شرکت نموده و موفق گردیده اند.

در سال های آتی با علاقمندی فراوانی که نسبت به این رشته به عمل آمد و فنی بودن کار و برنامه های هدفمند و اصولی در غلب تکنیک و تاکتیک تصمیم گرفته شد که بانوان علاقمند در شاخه های گل گشت (مقدماتی کوهپیمایی) و شاخه فنی و اصولی (قله نوردی , سنگ نوردی , یخ و برف)فعالیت خود را ادامه بدهند که در سال 83 این تصمیم جامه عمل پوشیده و خانم سلیمانی در کنار هیئت عهده دار این مسئولیت شد که صعود های داخل و خارج شهرستان از جمله : پیمایش غار بتون ] ماهرخ کوه , صعود های زمستانی (شبمانی بینالود و شیرباد) , (شرکت در اولین و دومین تست اورست کلاردشت و البرز مرکزی) صعود کشوری دنا یاسوج , نظرگاه سبزوار , قله سالوک و آق چانقو بجنورد , قله خلنو (البرز مرکزی) , علم کوه و اولین تجربه برون مرزی قله آرارات ترکیه تاکنون به انجام رسانیده است.

فعالیت داخل سالن نیز با هماهنگی هیئت کوهنوردی در تاریخ آذرماه 84 کار خود را آغاز و در این مدت کم به پیشرفت های قابل توجهی نائل آمدند. از جمله می توان شرکت در مسابقات استانی (انتخابی کشور) بهمن 84 و راهیابی دو سنگنورد در اسفند همان سال به تهران برای انتخاب تیم ملی نام برد در ادامه این فعالیت مجددا در شهریور 85 انتخابی استان شرکت که موفق به حضور در تیم کشوری شود و برای مسابقات انتخابی تیم ملی به رقابت پرداختند. اگرچه مدت زیادی از برگزاری کلاس سنگنوردی درشهرستان نگذشته اما بانوان سنگنورد نیشابور در کنار رقبای چند ساله خود نشان دادند که توانمندی و استعداد این رشته را دارند و خواهان حمایت مسئولین شهرستان و کشوری می باشند.

از برنامه های آینده بانوان می توان به شرکت در کلنی شهرستان , بالا بردن سطح تکنیکی سنگنوردان , حضور در میادین ملی , حضور در صعود های داخلی و برون مرزی اشاره نمود.

 

پاورقی : باید ذکر می شد که در زمان قبل از خانم سلیمانی حرکت هایی چه در شاخه گل گشت و چه در شاخه فنی و اصولی انجام میشد و پس از به روی کار آمدن خانم سلیمانی تنها اتفاقی که افتاد تشکیل تیمی بود که نسبت به مابقی تیم های بانوان حرکات سنگین تری دارا بود.

از فعالیت های گذشته می توان به صعود سال 1379 به سبلان , صعود سراسری سبلان در سال 1381و یا صعود به قله سهند در سال 1382 و ... اشاره کرد.

و همچنین باید از خانم های دیگری چون خانم گنجی که اولین بانوی نیشابوری هستند که به بام ایران پا گذاشته اند نام برده می شد و یا خانم لطفی نیز نام که اولین خانم نیشابوری بودند که بانگ حرکات سنگین را در نیشابور زدند و از پایه گذاران گروه کوهنوردی کوهسار بودند که اکنون خانم سلیمانی سرپرستی آن را برعهده دارد.

کم و کاستی ها در این مقاله زیاد بود.